De N-VA in de gemeenteraad in een notendop

Op 29 januari 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Seniorenbeleid, Veiligheid

Tijdens de eerste gemeenteraad van 2014 gaan onze gemeenteraadsleden door op het elan van 2013. Stevige oppositie en nuttige voorstellen. Een overzicht.

Mieke De Vriese: ‘Krijgen we nog info over de werken aan de Hundelgemsesteenweg?’

In november 2013 kondigde de burgemeester via de pers grote werken aan de Hundelgemsesteenweg aan. Dat gebeurde vrij vaag. Het ging om een aantal stroken, de slechtste stukken en zelfs een volledige heraanleg.

Mieke De Vriese: “Tijdens de Kerstvakantie doken dan ineens borden op: 'Wegdek in sleche staat over een afstand van 8,3 km.' Het gaat om het stuk weg van de Schellebellepontweg tot aan de school in Baaigem. Mogen we aannemen dat het om dat stuk weg gaat?”

In elk geval is het vreemd dat we om de informatie moeten schooien. De Hundelgemsesteenweg is de belangrijkste verkeersader van onze gemeente, herbergt tal van zelfstandigen en gezinnen en is de enige manier om ons containerpark te bereiken.

Wie vraagt, die krijgt. We delen het antwoord van het schepencollege graag met u zodat u goed geïnformeerd bent over deze belangrijke werken:

Het Vlaams Gewest wil de Hundelgemsesteenweg in 2015 aanpakken. De gemeente zal daartegen protesteren omdat op dat moment ook de Gaversesteenweg wordt aangepakt en de Hundelgemsesteenweg als omleiding dienst moet doen. Op dat moment werkzaamheden organiseren is onaanvaardbaar.

Het schepencollege zal nu overleggen met het Agentschap Wegen en Verkeer. Zodra wij meer weten, zullen we u uiteraard meer informatie verschaffen.

John De Vlaminck: ‘Een integrale aanpak is nodig om het stijgend aantal woninginbraken een halt toe te roepen’

De recent gepubliceerde criminaliteitscijfers van de federale politie wijzen uit dat de criminaliteit in Merelbeke extra aandacht verdient. Het aantal geregistreerde diefstallen en afpersingen bereikte in 2012 in Merelbeke een absoluut record: er werden 456 feiten geregistreerd (of ruim één feit per dag). Dit betekent 19,4 feiten per 1.000 inwoners. Dat is boven het gemiddelde van vergelijkbare gemeenten.

Wel is er in het 1ste semester van 2013 een lichte daling van het totaal aantal misdrijven vast te stellen in Merelbeke. Toch blijft de teller op 548 staan, of 3 misdrijven per dag.

Het aantal woninginbraken stijgt in Merelbeke echter fors doorheen de jaren. Een overzicht:

Sterke stijging aantal woninginbraken

• 1ste semester 2009: 21 inbraken
  • 1ste semester 2010: 38 inbraken
  • 1ste semester 2011: 48 inbraken
  • 1ste semester 2012: 51 inbraken
  • 1ste semester 2013: 63 inbraken

In een periode van 5 jaar is er dus een verdrievoudiging van het aantal woninginbraken in het 1ste semester. Deze evolutie is zorgwekkend. Temeer omdat inbraken het onveiligheidsgevoel enorm versterken.

Onze agenten doen hun best, maar het is duidelijk dat onze politie dit fenomeen niet alleen kan aanpakken. Dat staat trouwens letterlijk in het Zonaal Veiligheidsplan. De N-VA vraagt daarom een integrale aanpak van het probleem, zowel op korte als lange termijn.

Guido Mortier: 'De beslissing om gratis openbaar vervoer voor 60-plussers komt het schepencollege niet toe.'

Het schepencollege wil het gratis openbaar vervoer voor 60-plussers afschaffen. Maar dat kunnen ze niet. De toekenning ervan was destijds een beslissing van de gemeenteraad. De afschaffing ervan kan dan ook enkel door de gemeentaad worden beslist. Het schepencollege probeert hier, zoals zo vaak, de gemeenteraad te passeren en eigengereid te beslissen.

De N-VA pikt dit niet en legt klacht neer bij de gouverneur. Wordt vervolgd.