Guido Mortier

Gemeenteraadslid

Guido is gehuwd met Magda Smesman, vader van Liesbeth en trotse grootvader van haar zonen Ewaud en Arthur.

Hij was 21 jaar lang zelfstandig advocaat in Merelbeke en werkt nu als gemeentesecretaris, eerst in Kluisbergen (1999 – 2007) en nu in Zingem (waar hij sinds kort als algemeen directeur werd aangeduid), en weet dus als geen ander hoe een gemeente werkt. Sinds 1 januari 2019 is Guido adjunct-algemeen directeur van de fusiegemeente Kruisem.

Hij is was voorzitter van de sociale huisvestingsmaatschappij Merelbeekse Sociale Woningen (MSW) die sociale huurwoningen verhuurt in Merelbeke, Oosterzele, Ledeberg, Sint-Denijs-Westrem en Drongen. Sedert 2018 is hij ondervoorzitter van de sociale huisvestingsmaatschappij Habitare+, een fusie van de Merelbeekse Sociale Woningen (MSW) met de Deinze Sociale Bouwmaatschappij (DSB).

Guido is voorzitter van en speelt schuiftrombone en bas in de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Merelbeke.

Hij heeft ruime ervaring op het vlak van gemeentelijke politiek. Guido was burgemeester (1995-2000), OCMW-voorzitter (2001 – 2006) en gemeenteraadslid (1983-2000 en 2013-heden).

In zijn vrije tijd houdt Guido schapen, gaat hij graag vissen, doet wat aan sport (fitness en lopen)  en leest hij over politiek en geschiedenis.

Guido wil zijn ervaring als gewezen burgemeester, gewezen OCMW-voorzitter en gewezen algemeen directeur van Zingem aanwenden om het gemeentebeleid mee te bepalen. Volgens hem moet de gemeente zich vooral bezighouden met haar kerntaken zoals het goed onderhouden van de wegen, veilig en vlot verkeer en een groene omgeving.

Vooral de gemeentelijke financiën van Merelbeke baren hem grote zorgen. De limieten van de gemeentelijke belastingen zijn duidelijk bereikt.