Overlast door krakers in Merelbeke-Flora

Op 29 oktober 2021, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Wonen en natuur

Sedert enkele jaren worden een aantal woningen in de Van Goethemstraat en op de Hundelgemsesteenweg op Merelbeke-Flora en de omliggende terreinen betrokken door krakers. De eigenaar zou met de betrokken krakers zelfs een krakersovereenkomst hebben waardoor hij al die tijd zou ontsnappen de leegstandbelasting.

De aanpalende bewoners in de Florastraat en de Van Goethemstraat ondervinden al jaren overlast van deze krakers die de aanpalende eigendommen betreden voor het stelen van groenten, het aftappen van water, elektriciteit, e.d.m. Er staan daar eveneens caravans en tenten zonder nutsvoorzieningen en zonder dat de lokale overheid weet die daar woont of verblijft.

De burgemeester is hiervan reeds geruime tijd op de hoogte, maar mist daadkracht om aan deze overlast te verhelpen. Raadslid Guido Mortier (N-VA) stelde hierover op de gemeenteraad van 26.10.2021 volgende vragen aan de burgemeester:

Waarom wordt er door de gemeente Merelbeke niet opgetreden tegen deze manifeste overlast voor de inwoners van de Florastraat en de Van Goethemstraat die door deze krakers wordt veroorzaakt?
Waarom worden deze kraakpanden niet onderworpen aan een conformiteitsonderzoek dat kan leiden tot de ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring van deze kraakpanden?
Waarom wordt de eigenaar er niet toe aangezet om deze kraakpanden te slopen?

Burgemeester Flip Thienpont (CD&V) antwoordde dat hij reeds geruime tijd op de hoogte was van deze overlast, maar dat recentelijk de kraakpanden van eigenaar veranderd zijn. Hij zou contact opnemen met de nieuwe eigenaars om na te zien welke maatregelen er kunnen genomen worden om de overlast te doen stoppen. Belofte maakt schuld?