Komt er een fusie tussen Merelbeke en Melle?

Op 24 december 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Op de gemeenteraad van 20 december 2022 brak raadslid Guido Mortier (N-VA) een lans voor een fusie tussen de gemeenten Merelbeke en Melle.  Het is helemaal niet zeker dat er een fusie komt omdat de twee grootste partijen in Merelbeke (CD&V en Open VLD) hierover niet op dezelfde golflengte zitten.

In het aangepast meerjarenplan 2020-2025 is een nieuwe actie "Onderzoeken mogelijke fusie met gemeente Melle" opgenomen waarvoor een uitgave van 60.000 EUR voorzien is en een ontvangst van 20.000 EUR, wellicht de bijdrage van de gemeente Melle in de voorbereidende studie naar de wenselijkheid van een eventuele fusie voor de betrokken gemeenten.

Geen kat die twijfelt aan het resultaat van deze studie:
- het brengt de nieuwe fusiegemeente 18.386.500 EUR schuldverlichting op (d.i. méér dan 30% van de schulden van Merelbeke, terwijl Melle een schuldgraad heeft van amper 20,69%)
- de nieuwe fusiegemeente zou bijna 37.000 inwoners tellen en zou veel bestuurskrachtiger zijn dan nu  (meer inkomsten, betere dienstverlening, …)
- de gemeente Melle is een gegeerde bruid (weinig schulden, veel open ruimte, …).

Indien geen fusie tot stand komt, dan zijn er een aantal bedreigingen:
- wellicht geen financiële fusiebonus meer in de toekomst
- mogelijks gebiedsuitbreiding van de stad Gent met alles wat binnen de Ringvaart ligt (Merelbeke-Flora, Melle-Vogelhoek).

Kortom het niet doorgaan van de fusie tussen de gemeenten Merelbeke en Melle zou echt een ‘gemiste kans’ zijn.

En toch krijgen wij verschillende signalen dat er geen fusie zal komen:
- de twee grootste fracties in Merelbeke zitten niet op de dezelfde golflengte voor wat een eventuele fusie betreft
- er is (althans volgens de notulen van het schepencollege tot 5.12.2022) nog steeds geen studiebureau aangesteld voor het voorbereidend onderzoek naar de al dan niet wenselijkheid van een fusie, niettegenstaande een aanstelling via Poolstok in het kader van de wetgeving overheidsopdrachten zo goed als onmiddellijk kan gebeuren.

Andere besturen hebben een beslissing om tot fusie over te gaan reeds genomen (Lochristi en Wachtebeke) of zijn met het voorbereidend onderzoek gestart (Nazareth en De Pinte).

Het valt echter te vrezen dat persoonlijke ambities van (sommige) leden van het college van burgemeester en schepenen een fusie tussen de gemeenten Merelbeke en Melle in de weg zal staan.

Burgemeester Filip Thienpont (CD&V) antwoordde dat er daags voor de gemeenteraad een studiebureau was aangesteld om het onderzoek naar de al dan niet wenselijkheid van een fusie tussen de gemeenten Merelbeke en Melle uit te voeren.

De N-VA fractie is 100% pro voor de fusie van de gemeenten Merelbeke en Melle en zal hierbij het voorstel tot fusie – als het er ooit komt – goedkeuren, van welke partij het voorstel ook komt.