Blijft het vredegerecht in Merelbeke?

Op 2 oktober 2021, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Sedert 2001 werd het vredegerecht van het 6de kanton Gent overgebracht naar Merelbeke en noemde het voortaan het vredegerecht van het kanton Merelbeke. Het voormalige gemeentehuis van Merelbeke (1906), dat begin de jaren negentig gerenoveerd werd door Electrabel, wordt sedert 2001 door de gemeente verhuurd aan de FOD Justitie voor de huisvesting van het vredegerecht. Het gebouw is sedert 2015 door het Agentschap Onroerend Erfgoed opgenomen op de lijst van waardevolle gebouwen. Bij schrijven van 2 augustus 2021 liet de Regie der Gebouwen weten dat zij voor de FOD Justitie een nieuwe huisvesting voor het vredegerecht te Merelbeke zoekt. Op de gemeenteraad van 28 september 2021 vroeg raadslid Guido Mortier (N-VA) door wie een einde gesteld werd aan de huurovereenkomst van het vredegerecht en wat de bestemming zal worden van het oud-gemeentehuis eens het geen vredegerecht meer is?  De burgemeester antwoordde dat hij ook verrast was door de brief van de Regie der Gebouwen van 2 augustus 2021. Bij navraag bleek dat deze brief werd geschreven in het kader van een algemeen onderzoek van de Regie der Gebouwen naar de kwaliteit van de huisvesting van de gerechtelijke diensten. Ook de vrederechter zelf zou geen vragende partij zijn voor een verhuis van het vredegerecht. De gemeente Merelbeke dient wel enkele aanpassingen aan het gebouw uit te voeren, maar het ziet er naar uit dat het vredegerecht zal gehuisvest blijven in het oud-gemeentehuis van Merelbeke in Merelbeke-Centrum.