Adopteren door de gemeente Merelbeke van lokaal historisch waardevolle graven

Op 24 november 2021, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Op 17 oktober 2021 ontving de gemeente Merelbeke een e-mail i.v.m. het graf van onderpastoor Octaaf Declercq waarop een bericht geplaatst werd dat het graf zal verwijderd worden. E.H. Octaaf Declercq is geboren in Ledeberg op 4 juni 1873 in een gezin van 14 kinderen en was sedert 1883 woonachtig in Merelbeke en volgde er lager onderwijs. Zijn broer Joseph Declercq was de gemeentesecretaris van de gemeente Merelbeke van 1889 tot 1926, hetgeen verklaart dat hij in 2019 herbegraven werd op het kerkhof van Merelbeke-Centrum.

Onderpastoor Octaaf Declercq werd tijdens de eerste wereldoorlog op 11 augustus 1916 te Gent door de Duitse bezetter gefusilleerd wegens spionage. Hij werd aanvankelijk begraven in Sint-Amandsberg en na de oorlog werd zijn graf overgebracht naar het kerkhof in Merelbeke-Centrum.  De aanvankelijk eeuwigdurende grafconcessie werd in 1971 bij wet omgezet in een 50-jarige grafconcessie en dreigt nu te komen vervallen.

Raadslid Guido Mortier (N-VA) vroeg op de gemeenteraad van 23 november 2021 of het gemeentebestuur bereid een reglement goed te keuren waarbij lokaal historisch waardevolle graven kunnen behouden blijven? Burgemeester Filip Thienpont (CD&V), bevoegd voor begraafplaatsen, antwoordde dat het bericht van verwijdering van het graf inmiddels was weggenomen en dat het college in zitting van 25 oktober 2021 beslist had het graf van E.H. Octaaf Declercq in stand te houden en te blijven onderhouden.

Op suggestie van gemeenteraadslid Guido Mortier (N-VA) zou men zich informeren bij andere gemeenten zoals Deinze, Zulte en Berlare om hierover een reglement in de gemeenteraad goed te keuren voor het adopteren door de gemeente Merelbeke van lokaal historisch waardevolle graven.