Merelbeke heeft broertje dood aan ‘Vlaanderen feest!’

Op 3 juni 2015

11 juli is de feestdag van de Vlaamse gemeenschap. Elk jaar opnieuw gedenken we op 11 juli de Guldensporenslag uit 1302. Om de Vlaamse identiteit in de verf te zetten, stimuleert de Vlaamse overheid festiviteiten in de periode rond onze feestdag. Gemeenten die feestelijkheden organiseren die verband houden met de Vlaamse feestdag kunnen subsidies krijgen.

Ook Merelbeke tekent daar elk jaar vrolijk op in. Maar helaas wil men de centen zonder het al te nauw te nemen met de voorwaarden.

Die voorwaarden zijn:

• Festiviteit in de periode 27-28 juni of 4 tot en met 12 juli;
  • De slogan ‘Vlaanderen feest!’ gebruiken;
  • Het campagnespandoek uithangen;
  • Een leeuwenvlag bij elke festiviteit;
  • Aandacht voor Nederlandstalige muziek.

Geen aandacht voor voorwaarden in 2014

Vorig jaar al ging de gemeente de mist in:

• De leeuwenvlag hing niet uit op 11 juli, zogezegd wegens het verlof van het gemeentepersoneel;
  • De voorzitter van de culturele raad riep tijdens de academische zitting op om het Vlaams volkslied niet mee te zingen;
  • Het Vlaams volkslied werd niet afgespeeld bij het bezoek van de gemeente Kampenhout aan het monument van de gesneuveld en oorlogsslachtoffers.

2015 gaat dezelfde weg op

Guido Mortier: ‘In alle publicaties tot nu toe wordt enkel gesproken van ‘Merelbeke feest!’ zonder enige verwijzing naar ‘Vlaanderen feest!’ of het feest van de Vlaamse gemeenschap.’

Dat sommigen de Vlaamse identiteit minder belangrijk vinden dan anderen, daar kunnen we inkomen. Maar dat de gemeente er opnieuw voor zou kiezen om subsidies van 1.020 euro op de helling te zetten voor wat flauwe provocatie is belachelijk.

De bevoegde schepen beloofde evenwel dat in het volgende gemeentelijke infomagazine en in de flyer voor de 11 juli-viering de slogan ‘Vlaanderen feest!’ aanwezig zal zijn. Hij beloofde ook voldoende spandoeken en leeuwenvlaggen en beloofde als klap op de vuurpijl zelfs mee te zullen zingen bij voldoende Nederlandstalige muziek.

We zijn benieuwd.