Opinie: Kamperende ouders voor schoolpoorten bewijzen nood aan extra plaatsen

Op 27 april 2014, over deze onderwerpen: Onderwijs

Voor het eerst in de geschiedenis kampt ook Merelbeke met kamperende ouders voor tal van scholen. Zowel in de Kloosterstraat (GILKO) als in de Sint-Elooistraat (Sint-Elooischool) en het Munteplein (Landelijke Steinerschool) zijn al tenten en caravans gespot. Ook in Bottelare wordt voor de OLV Visitatieschool gekampeerd.

N-VA Merelbeke verkondigt al jaren dat we met recordsnelheid op een tekort aan plaatsen afstevenen. De feiten geven ons nu gelijk. Intussen blijft het plan om de Bergwegel af te bouwen overeind. Onvoorstelbare kortzichtigheid van de schepen van onderwijs.

Het probleem is in Merelbeke vooralsnog niet prangend. Hoewel er kamperende ouders zijn, is er in het gemeentelijk onderwijs in principe nog ruimte. Mocht het echt nodig zijn, dan kan in de Kloosterstraat nog een extra klas worden gecreëerd.

Dringend nood aan toekomstvisie

Maar dat nu voor het eerst kamperende ouders opduiken aan Merelbeekse schoolpoorten is een teken aan de wand. ‘Het zal er in de toekomst niet op verbeteren’, zegt voorzitter van N-VA Merelbeke Ivan Eeckhout. ‘Merelbeke blijft bouwen en hopen op de komst van jonge gezinnen.’

Dat is natuurlijk allemaal prima. Elke gemeente hoopt op de komst van jonge gezinnen. Dat houdt een gemeente bruisend. ‘Je ziet ook dat de schepen van begroting de verhoopte komst van al die jonge gezinnen al vrolijk meerekent in de inkomsten uit belastingen om het budget sluitend te krijgen.’

Helaas houdt het beleid op bij het vrolijk verrekenen van de belastingen. ‘Het schepencollege lijkt over het hoofd te zien dat extra inwoners ook extra voorzieningen vergen. Op vlak van extra plaatsen in kinderopvang of kleuter- en lager onderwijs is er een totaal gebrek aan inspanningen en visie.’

N-VA blijft vragende partij voor extra plaatsen in het gemeentelijk onderwijs

‘Enkel door de verbetenheid van de N-VA is de Bergwegel niet dit schooljaar al herleid tot een vestiging met enkel een eerste en tweede kleuterklas. Helaas blijft dat plan ook nu nog op tafel liggen. Dat terwijl net het tegenovergestelde noodzakelijk is! We zouden de Bergwegel net moeten uitbreiden. Ons centrum heeft – zeker door de nieuwbouwprojecten – nood aan twee volwaardige basisscholen’, herhaalt Eeckhout de duidelijke boodschap van de N-VA.

Hopelijk openen deze taferelen de ogen van de schepen van onderwijs en onderneemt ze nu eindelijk acties om het onderwijs van onze jonge kinderen in de gemeente te verzekeren. N-VA Merelbeke zal goede voorstellen daartoe graag steunen vanuit de oppositie.