Het sociaal huis mag geen financiële strop worden

Op 15 mei 2011, over deze onderwerpen: Financiën, Seniorenbeleid, Welzijn

In het lokaal sociaal beleidsplan dat de gemeente goedkeurde, is een van de prioriteiten een Sociaal Huis. Terecht, maar N-VA Merelbeke stelt zich toch vragen bij de keuze voor het Huis Hebbelinck als locatie. Dat kan volgens ons goedkoper en beter.

Een sociaal huis is een must in een moderne gemeente. Zo komt er een centraal contactpunt voor al wie nood heeft aan een bepaalde vorm van hulp. Die nood ligt vooral in administratieve zaken zoals informeren naar en aanvragen van premies, helpen zoeken naar de juiste instanties en invullen van bepaalde formulieren.

Maar velen stappen niet graag naar het OCMW of naar het gemeentehuis. Om  de gevraagde laagdrempeligheid te realiseren moest er een nieuwe locatie komen. De keuze viel op het Huis Hebbelinck.

Om alles in orde te krijgen, zou de gemeente pakweg 1 miljoen euro moeten investeren in de verbouwing. Om  in eerste instantie de informatiedoorstroming  te verbeteren  d.m.v.  het inrichten van een contactpunt – wat eigenlijk weinig meer is dan een loket –   lijkt deze kostprijs ons buiten verhouding.

Investeren in ambtenaren

Vooral omdat er in het centrum  op korte termijn goedkopere alternatieven zijn. Wanneer bijvoorbeeld de politie verhuist naar het project Arcadis dan kunnen de vrijgekomen  politiekantoren vrij snel  worden ingericht als sociaal huis. Daarnaast komen ook andere gemeentelijke eigendommen in aanmerking.

Huidig politiekantoor

Willen wij de schuldgraad van onze gemeente draagbaar houden voor de toekomstige generaties dan moet er  ondermeer  werk gemaakt worden van een financieel verantwoord patrimoniumbeleid. Vergeet ook niet dat het invullen van een dergelijke loketfunctie degelijk opgeleide ambtenaren vraagt. Het lijkt ons logischer om vooral daarin te investeren.