Het beschermd monument “De Motte” in Munte wordt aangetast

Op 3 mei 2020, over deze onderwerpen: Cultuur, Goed bestuur, Wonen en natuur

Voor de derde maal in korte tijd wordt een monument in onze gemeente afgebroken of belaagd door een gebrek aan een doortastend en proactief stedenbouwkundig beleid. Zo verdween op een nacht het prachtige bakstenen kasteel D’’Hoop in de Heidestraat en werd de openruimtecorridor tussen de Makegemse bossen en de Driesbeekvallei langsheen de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van het Stokt door een villabouw vernietigd.

Nu wordt een van de waardevolste sites van Munte met een beschermd landschapszicht op de Motte belaagd door een bouwaanvraag. De woning komt op een naastliggend perceel dat echter deel uitmaakt van het beschermde monument zelf sinds 10 februari 2000.

De motte met de neogotische grafkapel en de begraafplaats is een schoolvoorbeeld van pure Vlaamse landelijkheid. De gehele site maakt deel uit van het DNA van het landelijke dorp of is er iemand die in deze het zonlicht wil verloochenen?

Met de verworven inzichten van vandaag zou deze kavel niet mogen bebouwd worden. Hier kon en kan de gemeente de kavel alsnog aankopen en als landelijke groene ruimte inrichten bij de unieke motte. Het zou zelfs een ankerpunt zijn in het toekomstig landschapsplan voor het “Land van Rode”.

Blijkbaar wordt het een gemiste kans en krijgt Munte een litteken dat niet meer kan uitgewist worden. Nochtans kan het anders. Zo kocht de gemeente in het verleden twee bouwpercelen om het zicht op de geklasseerde Sint-Annakerk van Bottelare te vrijwaren. Inderdaad er is geen kwalitatieve monumentenzorg zonder een consequente omgevingszorg!

Of is het voor dit bestuur toch waar dat alles van waarde weerloos is?