Geklungel met centen - alsof het gemeenschapscentrum nog niet duur genoeg is

Op 31 oktober 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Financiën, Goed bestuur

Ondanks forse tegenwind van de N-VA en onze voorstellen om de kerken op te waarderen tot gemeenschapscentra zodat elke deelgemeente kan mee profiteren, lijkt het gemeenschapscentrum er te komen. De kostprijs swingt uit de pan. Los van de prijsstijging van 3,7 naar 6 miljoen komen er nog een boete van 48.500 euro en nieuwe kosten voor een veiligheidscoördinator (30.000 euro) bij. De schepen van cultuur klungelt erop los.

Ongeveer 6 miljoen euro moet het nieuw gemeenschapscentrum kosten. Bijna het dubbele van de oorspronkelijke raming (3.748.409 euro). En alsof dat nog niet duur genoeg, kost het geklungel van het schepencollege ons nog eens tienduizenden euro's.

Contractbreuk

Zo besliste het schepencollege éénzijdig het contract daterend van 2002 van het ingenieursbureau voor de veiligheidscoördinatie op te zeggen. Vanzelfsprekend was het ingenieursbureau niet akkoord. Om een rechtsprocedure te vermijden, moest het schepencollege een dading afsluiten. Kostprijs voor dit onbehoorlijk bestuur: 48.500 euro. Daar komt straks nog de kostprijs van een nieuwe veiligheidscoördinator bij. Nog eens 30.000 euro.

Zo gaat al bijna 80.000 euro in rook op nog voor er ook maar één steen is gelegd. Dat belooft.