Aandacht voor gevaarlijke doorgang spoorwegbrug Fraterstraat

Op 1 mei 2015, over deze onderwerpen: Jeugd, Mobiliteit en openbare werken

De spoorwegbrug in de Fraterstraat is een gevaarlijk punt. De weg versmalt er zodanig dat fietsers niet kunnen kruisen en dat het voetpad slechts ruimte laat voor één persoon. Dat zou geen probleem zijn, moest die weg niet zo frequent gebruikt worden. Op aanraden van ondervoorzitter Christophe Vanderschueren vroeg John De Vlaminck in de gemeenteraad aandacht voor dit gevaarlijk punt.

‘De doorgang van de Fraterstraat onder de spoorweg is een gekend onveilig verkeerspunt. Zowel de rijbaan, als het voet- en fietspad worden aanzienlijk versmald ter hoogte van de spoorwegbrug. Het steeds toenemend gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer in de Fraterstraat (o.a. als gevolg van de doortrekking van de R4 Zuid, de ontwikkeling van economische activiteiten langs de Guldensporenlaan, het verhoogd aantal doortochten van de lijnbus, …) hebben het onveiligheidsgevoel op deze plek aanzienlijk verhoogd.’

‘Het kruisen van een bus en een voertuig blijft er onmogelijk, fietsers kunnen niet kruisen op het smalle fietspad waardoor vaak één van beide fietsers op de rijweg gaat rijden, voor de kinderen die naar de Sint-Michielsschool gebracht worden is het een gevaarlijke onderneming, met een buggy is het al helemaal een helse opgave’, aldus John.

 

Bevoegdheid van Infrabel

De meest voor de hand liggende oplossing is de spoorwegbrug aanpassen. De brug is bevoegdheid van Infrabel, de beheerder van de spoorwegen. Naar verluidt zou Infrabel niet geneigd zijn om enige aanpassing aan de brug uit te voeren. De brug is immers gebouwd toen de Fraterstraat nog rustiger was. De opwaardering van de Fraterstraat als lokale verbindingsweg type I door toenemend verkeer is pas later gebeurd.

Omdat dit de verantwoordelijkheid van de gemeente is, zou elke aanpassing aan de spoorwegbrug dan ook moeten gebeuren gebeuren met de budgettaire middelen van de gemeente.

‘Toch vind ik dat de veiligheidstoestand op deze plaats een hernieuwde aandacht en aanpak vraagt’, is John categoriek. ‘Nieuw overleg met Infrabel zou misschien tot een blijvende oplossing kunnen leiden.’

Vraag tot overleg

Het schepencollege wees erop dat er in 2014 geen enkel ongeval is gebeurd, maar erkent dat de situatie onveilig is. Het college zal advies vragen aan de politie en het advies van de politie en technische diensten aan de gemeenteraadscommissie Mobiliteit voorleggen.

Verder zullen ze ook een brief sturen naar Infrabel. Men vreest alleen dat er van Infrabel geen positief antwoord zal volgen. De N-VA zal in elk geval elke vorm van overleg aanmoedigen en elke blijvende oplossing ondersteunen in de gemeenteraad. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is