Wat brengt de toekomst voor OCMW Merelbeke?

Op 23 juni 2015, over deze onderwerpen: Welzijn

Zoals je waarschijnlijk wel al weet, zijn er de laatste tijd veel vragen over hoe het OCMW er in de toekomst zal uitzien. De Vlaamse regering heeft de beslist om het OCMW op relatief korte termijn grondig te hervormen. Deze beslissing laat wel nog heel wat vragen open.

De OCMW-raad en het managementteam willen niet afwachten en nu al starten om een toekomst voor OCMW Merelbeke uit te bouwen. Daarom heeft de OCMW-raad afgelopen woensdag de opstart van een toekomsttraject goedgekeurd. In dit traject zullen de OCMW-voorzitter en -secretaris samen met enkele OCMW’s van de buurgemeentes nadenken over hoe we kunnen samenwerken. Vooral voor de vele (ouderen)zorgdiensten van ons OCMW is dit zeer belangrijk.

De OCMW-raad wil na 2019 een publiek zorgbedrijf oprichten. Dit is de beste garantie voor verdere tewerkstelling in de streek voor de huidige personeelsleden. Als het OCMW in 2019 zou integreren in het gemeentebestuur kan het zorgbedrijf immers zelfstandig verder blijven bestaan.

De OCMW-raad koos bewust niet voor andere opties, zoals privatisering of afschaffing van dienstverlening. Vele andere OCMW's hebben wel plannen in die zin, zeker in het licht van de moeilijke financiële omstandigheden van openbare besturen.

Hoe alles precies zal georganiseerd worden, is vandaag nog niet bekend. De gesprekken over de oprichting van het zorgbedrijf na 2019 moeten nu nog starten. Het managementteam zal ook de nodige tijd moeten hebben om de oprichting op poten te zetten.

De N-VA zal in de OCMW-raad constructief meedenken en -werken.