Taalpunt in de Merelbeekse bibliotheek

Op 6 mei 2020, over deze onderwerpen: Cultuur

Vorig jaar werd in de Merelbeekse bibliotheek een taalpunt opgericht. De bedoeling van het taalpunt is om anderstaligen te helpen om de Nederlandse taal te verwerven en hun inburgering zo vlotter te laten verlopen. Ook voor laaggeschoolde mensen biedt het taalpunt ondersteuning.

Naar aanleiding van de bespreking van het werkingsverslag 2019 stelde N-VA-raadslid Rosine Van Gysegem hierover volgende vragen op de gemeenteraad van 28 april 2020:

- Het viel ons ook op dat het aanbod van taalmateriaal voor anderstaligen vrij beperkt is. Is dat ondertussen reeds aangevuld?

- In het verslag zijn veel acties opgenomen, nergens zien we wat de effecten zijn van deze acties. Worden er effectmetingen gedaan (bv. naar een verhoging van het aantal uitleningen of leners)? Wat zijn de resultaten? Indien dit nog niet is gebeurd, kan dit  overwogen worden voor de werkingsverslagen van de volgende jaren?

De bevoegde schepen verzekerde ons dat het taalpunt in de bibliotheek blijvend zal aangevuld worden. Dit is volgens ons noodzakelijk om de talenkennis bij anderstaligen te verhogen en zo meer kansen tot integratie te geven.