Schat de gemeenteraad naar zijn waarde in onderwijsdossiers!

Op 28 juni 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs

Op de gemeenteraad van 27 juni 2023 stonden enkele onderwijsthema’s op de agenda. N-VA-raadslid in de oppositie, Rosine Van Gysegem, jong-gepensioneerde leerkracht, bereidt deze punten altijd voor. In de gemeenteraad konden we echter vaststellen dat zowel een gemeenteraadslid uit de oppositie als de gemeenteraad in zijn geheel niet naar waarde werd geschat als het over onderwijs gaat.

Ter voorbereiding van de gemeenteraad stelde Rosine Van Gysegem bijkomende vragen per mail aan de schepen van onderwijs. Groot was Rosine haar verwondering toen ze een antwoord kreeg waarin het volgende staat van schepen Van De Steene: “wat de zomerscholen betreft kon het raadslid dit weten als ze de notulen van het college na zou lezen”.

Bij nazicht blijkt echter dat de notulen maar zo'n 10 dagen na de vraagstelling beschikbaar werden gesteld. De schepen verwijst tijdens de gemeenteraad naar een beslissing die in november al genomen zou zijn, maar verontschuldigt zich ook voor deze communicatie.

De N-VA-gemeenteraadsleden staan er in Merelbeke om gekend om hun dossiers goed op te volgen, de beslissingen van het college na te zien én veel engagement en tijd in hun rol van gemeenteraadslid te investeren. Een sneer zoals deze is niet op zijn plaats.

Daarnaast stond er een punt op de agenda over de samenwerking van de gemeenteschool met een nieuw leersteuncentrum. De samenwerkingsverbanden van gemeentelijke scholen met externe partners, zoals ook het CLB, zijn de bevoegdheid van de gemeenteraad. Dat Rosine in het dossier kon lezen dat hierover wel mailverkeer geweest is met de schoolraad in februari, maar deze belangrijke beslissing enkel, quasi ter kennisgeving, in juni op de gemeenteraad geagendeerd wordt is opnieuw een miskenning van de rol van de gemeenteraad én de mogelijkheid om de expertise van verschillende gemeenteraadsleden een rol te laten spelen. De N-VA-fractie vraagt daarom om volgend jaar een gemeenteraadscommissie te organiseren waar kennis genomen kan worden van de verschillende mogelijke leersteuncentra én er een gedragen keuze gemaakt kan worden.

Als laatste punt stellen we met lede ogen vast dat de capaciteitsdaling in het GILKO in de Kloosterstraat van 24 leerlingen per klas naar 18 leerlingen per klas er nu voor zorgt dat er  kinderen geen plaats vinden in onze gemeenteschool. Voor Lemberge en de Bergwegel kunnen wij daar inkomen omdat er geen lokalen meer beschikbaar zijn. In de Kloosterstraat echter staan wel lokalen leeg en is 20 leerlingen in een klas haalbaar. Dit is niet hoe wij als N-VA-fractie kijken naar gemeentelijk onderwijs. Een nieuwe inwoner van Merelbeke moet vlot zijn kind kunnen inschrijven, ook als dit kind instapt in de loop van de lagere school. Het was wel frappant vast te stellen dat de schepen van onderwijs in discussie ging met raadslid Van Gysegem. De schepen herhaalde meermaals dat er geen capaciteitsdaling geweest was, terwijl die wel degelijk op de gemeenteraad van 23 februari 2021 werd goedgekeurd en ingang vond in het schooljaar 2021-2022. Dit gaat op termijn ook repercussies hebben op de leerkrachten want een verlaging van de capaciteit betekent ook minder lestijden.

Wij vinden dit vooral jammer voor de kinderen die geen school kunnen lopen in het gemeentelijk onderwijs.