Rik De Vis trekt de lijst van N-VA Merelbeke bij gemeenteraadsverkiezingen 2012

Op 1 september 2011

Rik De Vis (58) zal de kopman van N-VA Merelbeke zijn bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Dat zal voor weinigen een verrassing zijn. Rik is al sinds jaar en dag het boegbeeld van onze afdeling. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat hij die rol ook in 2012 met verve zal vervullen.

Met zijn ervaring en de dynamiek die hij uitstraalt, is hij de geknipte persoon om voortrekker te zijn van onze lokale afdeling waar ervaring en jeugdig enthousiasme hand in hand gaan.

Politieke loopbaan

Rik kan intussen al op 12 jaar beleidservaring in Merelbeke bogen. Een overzicht van zijn belangrijkste verwezenlijkingen per beleidsdomein:

Jeugd: Rik stond mee aan de basis van de bouw van het Jeugdcentrum op de Molenhoek en de lokalen van onze jeugdbewegingen zoals Chiro en Scouts. Hij stond ook garant voor een goede samenwerking van de jeugdraad.

Cultuur: Rik zorgde voor de uitbouw van de vrijetijdsateliers en organiseerde tal van acties met de bibliotheek. Ook de uitbouw van de wijkcentra in Munte en Flora en de architectuurwedstrijd voor het cultureel centrum gebeurden onder zijn beleid. Daarnaast waren er ook verschillende tentoonstellingen en amateurkunsten in de Selectahallen in samenwerking met een florerende cultuurraad.

Onderwijs: In samenwerking met de leerkrachten kwam er met Rik een pedagogische vernieuwing van ons gemeentelijk kleuter- en lager onderwijs. Er kwam ook een nieuwbouw in de Kloosterstraat en de speelruimten in Bergwegel en Lemberge werden uitgebreid.

Stedenbouw: Rik riep de ongebreidelde hoogbouw een halt toe. Hij voerde een integrale benadering van stedenbouwkunde en architecturale kwaliteitseisen in die het ‘nieuwe wonen’ in onze gemeente een boost gaven. Bouwprojecten kregen een groennorm, parkeernorm, er kwam oog voor ecologische aspecten enz. Onze nieuwe woonbuurten gelden nu als voorbeeld voor heel Vlaanderen. De dorpskernvernieuwing is iets waar Rik nauw aan meegewerkt heeft.

KMO en middenstand: Rik verschafte een oplossing voor 14 Merelbeekse bedrijven die omwille van zonevreemdheid of om uitbreidingsmogelijkheden geblokkeerd zaten. Er kwam een KMO-zone in de Neringsweg voor hen. Daarnaast richtte hij  de gemeentelijke adviesraad voor ondernemen en middenstand op. Daarvoor kregen we felicitaties van Unizo.

Privé

Rik werkt als docent en vakgroepvoorzitter Landschapsarchitectuur op de Hogeschool Gent. Die expertise vind je duidelijk terug in het parcours dat Rik aflegde als schepen van Stedenbouw.

In zijn vrije tijd is Rik een natuur- en cultuurliefhebber. Zo was hij al drie keer hoofdontwerper van de Floraliën en gaat hij graag schetsen in Gotische kathedralen en Italiaanse siertuinen.

Hij is gelukkig getrouwd en vader van vier zonen. Rik komt uit een politiek nest. Zijn vader was schepen, zijn moeder gemeenteraadslid. Broer Dirk is burgemeester van Ham en broer Frank schepen in Melle. Politiek werd met de paplepel meegegeven in het gezin De Vis.