N-VA ondersteunt mobiliteitsplan gemeente

Op 23 april 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De N-VA is bijzonder blij dat onze gemeente opnieuw over een degelijk en actueel mobiliteitsplan beschikt. We keurden het plan na degelijk werk van de Merelbeekse ambtenaren dan ook met plezier goed.

 

Beter laat dan nooit…

Jammer blijft wel dat we 6 jaar op dit nieuw plan moesten wachten. Het eerste plan dateert van begin 2003. In 2008 koos de gemeenteraad terecht voor een verdieping en verbreding ervan. Uiteindelijk was het tot 2014 wachten op het resultaat ervan. Dat is te lang voor een onderwerp – mobiliteit – dat zo essentieel is voor de leefbaarheid van onze gemeente.

 

Het plan mag geen dode letter blijven

‘Dit plan geeft ons een werkinstrument met meer dan 90 actiepunten waaruit een  integrale  visie spreekt. Dit plan heeft potentie om de globale verkeersleefbaarheid in onze gemeente te verbeteren’, beoordeelde Rik De Vis het plan positief.

‘Ook de verkeersveiligheid (categorisering,  de verblijfsgebieden en de snelheidsregimes) het openbaar vervoer (haltevoorzieningen, park&ride, de rol van het station Merelbeke, taxi en belbuszone voor het buitengebied) en de situatie van de zwakke weggebruiker (schoolrouteplan, trage wegennetwerk, fietsstalplaatsen, …) zijn in ogenschouw genomen en  bieden kansen.’

‘Onze N-VA fractie hoopt  dan ook dat dit werkdocument geen dode letter blijft, maar dat het college, de mobiliteitsambtenaar en de verschillende diensten het alle dagen gebruiken bij het afwegen van beleidsbeslissingen. Dan pas zal er enige consistentie ontstaan in het mobiliteits- en verkeersbeleid.’

 

Dringend nood aan een studie voor een verdeelweg

‘De leefbaarheid, de verkeersleefbaarheid in onze dorpskernen en het centrum zijn prioritair. Daarom is het gebrek aan een studie naar de nood en inpassing van de gemeentelijke verdeel-of rondweg  een groot manco.’

‘Nu de R4 in gebruik is zullen de verkeersstromen zichzelf anders organiseren en wordt de nood aan een studie groot. In afwachting van die studie vragen wij uit voorzorg dat het stedenbouwkundig beleid de potentiële ruimte voor de geplande  verdeel- of rondweg open houdt’, aldus De Vis. 

‘Tot slot vragen wij ook dat de Gemeentelijke Begeleidingscommissie een actieve rol mag spelen bij de uitwerking van de verschillende actiepunten en verder als echte denktank een proactieve gedachtewisseling  zou kunnen ontwikkelen. Ook de relaties met De Lijn en de NMBS en hun plannen verdienen aandacht. Zij zijn voor de ontsluiting van onze gemeente meer dan belangrijk.’

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is