N-VA dient petitie in voor de realisatie van IJsenbroek, een groene long voor het centrum

Op 24 januari 2024, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Wij maken in Merelbeke een kwantumsprong door een sterk aangroeiende bevolking en de gezinsverdunning met een stedenbouwkundige transformatie van het centrum als gevolg.

Er is een niet te ontkennen proces van verdichting met appartementen aan de gang. De verstedelijking is een feit. Met het inbreidingsproject Tramstelplaats en de bouwontwikkelingen op het Binnenplein, de Kerkstraat en langsheen de Hundelgemsesteenweg verdwijnt de open ruimte en het groen van de tuinen van de voormalige villa’s en eengezinswoningen. De sfeer van het ’glazen dorp‘ van de tuinbouwbedrijven is weg en in het centrumgebied stijgt de bevolkingsdichtheid naar 700inw/km2. Een kwalitatieve wooninbreiding in het centrum steunen wij volkomen, want dit voorkomt een ontwrichtende bebouwingsdruk in ons buitengebied. Maar de grootschalige en harde inbreiding dient echter in synergie te verlopen met de ontwikkeling van een groene long als contragewicht. Het nieuwe verstedelijkte Merelbeke in wording heeft nood aan een groene ruimte van formaat, een wijkpark op loopafstand. Het gebied IJsenbroek heeft ruimtelijke en ecologische capaciteit en potentie om als groene ruimte uitgewerkt te worden met een hoge gebruiks- en belevingswaarde.

Vandaag bouwen wij aan morgen, laat ons nu planologisch duurzaam handelen voor de toekomst!

In die geest legde N-VA-raadslid Rik De Vis een petitie neer met meer dan 300 handtekeningen om een planningsinitiatief voor een groene ruimte van formaat te ontwikkelen voor het centrumgebied.