Merelbeke en de coronacrisis

Op 5 mei 2020, over deze onderwerpen: Welzijn

Wij worden nu reeds weken getroffen door de lockdown door Covid 19. Het bestuur informeert op regelmatige basis over de toestand in onze gemeente. Met het vooruitzicht om langzaam aan deze lockdown op te heffen had N-VA-raadslid Rosine Van Gysegem een aantal vragen.

In een aantal gemeenten en steden wordt er voor gekozen om aan elke inwoner herbruikbare maskers ter beschikking te stellen bij het afbouwen van de lockdown. Daarom vroegen wij ons af of de mogelijkheid bestaat om aan bepaalde doelgroepen beschermingsmateriaal ( mondmaskers, handgel,...) ter beschikking te stellen. Is er genoeg materiaal beschikbaar is in onze rust- en verzorgingstehuizen voor het personeel en de inwoners.

Vandaar volgende vragen:

- Kan het bestuur meedelen hoe het staat met de beschikbaarheid en de bevoorrading van beschermingsmateriaal in het woonzorgcentrum, de serviceflats en Lemberge? Vergeten wij ook niet het poetspersoneel dat uitgestuurd wordt bij de mensen thuis.

- Is er een mogelijkheid om minstens voor de meest kwetsbare inwoners (klanten van de sociale kruidenier, leefloners,..) gratis mondmaskers en handgel ter beschikking te stellen?

- Welke acties werden er ondernomen vanuit het Huis van het Kind voor kansarme gezinnen met jonge kinderen  (bv. het aanbieden van een didactisch pakket met o.a. kleurpotloden, papier, schaar, lijm, klei/plasticine, memoryspel,.. in samenwerking met de scholen)?

Het bestuur deelde mee dat de gemeente Merelbeke 20.000 mondmaskers zal bedelen aan alle 12+ inwoners. Waarschijnlijk via de apotheken en dit vanaf midden mei.

De diensten van de gemeente Merelbeke en de sociale kruidenier hebben de cliënten en de leefloners bevoorraad in deze coronatijd. Er is volgens de bevoegde schepen geen stijging van het aantal leefloners noch zijn er meer aanvragen voor een financiële tussenkomst.  Ze denkt dat de informatie over sociale tegemoetkomingen bepaalde groepen mensen niet bereikt.

De verschillende scholen hebben tijdens deze crisis les-en spelmateriaal ter beschikking gesteld voor kinderen in kwetsbare gezinnen. In samenwerking met de jeugddienst, de buitenschoolse opvang en de scholen werd er opvang voorzien voor de 95 aanvragen tijdens de paasvakantie.

Wat betreft het beschermmateriaal heeft de bevoegde schepen toegegeven dat dit bij het begin van de crisis een acuut probleem was maar dat er nu in de zorgband veel materiaal ter beschikking is.