Het gemeentebestuur reist naar Benin op uw kosten

Op 23 juni 2013, over deze onderwerpen: Ontwikkelingssamenwerking

Hoe besteedt een goed gemeentebestuur een bijzonder grote hap uit het budget voor internationale samenwerking? U kan wellicht heel wat antwoorden bedenken. Een antwoord dat we waarschijnlijk niet tussen de mogelijkheden aantreffen is: “We sturen een delegatie van zes onder leiding van een schepen voor 10 dagen naar Benin voor een verkennende reis.” En toch is dat net waar ze in Merelbeke 10.000 euro voor uittrekken. Ter vergelijking: voor de 11.11.11-actie trekt Merelbeke slechts 6.249 euro uit.

De reis kadert in een project begeleid door VVSG (Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten) dat mikt op samenwerkingsverbanden tussen steden en gemeenten uit het Noorden en het Zuiden. Merelbeke besloot om in 2013 te onderzoeken of zoiets mogelijk was met Toucountouna in het West-Afrikaanse Benin.

Een dergelijke stedenband zou dan eventueel kunnen leiden tot kennisoverdracht. Er wordt dan bijvoorbeeld gedacht aan het opstarten van een ICT-project in Toucountouna, ervaringsuitwisseling over de werking van gemeenteraadscommissies, tips om de gemeentelijke administratie te verbeteren, enz.

Dure reis

Een nobel streven op papier. Alleen zonde dat Merelbeke eerst de mogelijkheid voor zo’n stedenband wil onderzoeken met een verkennende reis voor liefst zes personen. De bevoegde schepen mocht samen met de gemeentesecretaris, de communicatieambtenaar, de Noord-Zuidambtenaar, de voorzitter van het GROS (Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking) en iemand van het VVSG van 1 tot 11 juni vervroegd op vakantie in het mooie Benin.

Tien dagen met zes naar Afrika op uw kosten. Heeft u een kaartje gekregen? Wij alvast niet.

10.000 euro

Resultaat van 10 dagen rondtrekken in de streek? Een prijskaartje van 10.000 euro en informatie waarmee men nu wil onderzoeken of een stedenband mogelijk is. Mogelijk, ja. Wat zou er gebeuren als de conclusie is dat er geen stedenband mogelijk is? Trekken ze dan volgend jaar naar een ander mooi land?

Hoe had dat geld volgens ons veel nuttiger besteed kunnen worden? Simpel. We zouden beter investeren in projecten waarvan het nut al bewezen is. Dit reisje was bijna dubbel zo duur als het budget dat wordt uitgetrokken ter ondersteuning van 11.11.11. Daarvoor heeft het bestuur amper 6.249 euro veil.

Er zijn verder ook talloze Merelbekenaars die zich inzetten voor de Derde Wereld. Twee jonge meisjes van de Chiro vertrekken binnenkort voor twee maanden naar Afrika om er vrijwilligerswerk te doen. Ze organiseren een pannenkoekenbak om er niet met lege handen aan te komen.

Waarom zouden we ons beperkt budget niet aanwenden om hen en anderen te helpen? Maar neen, Merelbeke stuurt liever enkele toeristen naar het Zuiden. Daar zat de Derde Wereld vast op te wachten.