Gemeentelijk onderwijs staat voor grote uitdagingen

Op 1 juli 2020, over deze onderwerpen: Onderwijs

De voorbije gemeenteraad vonden wij het noodzakelijk om, bij monde van gemeenteraadslid Rosine Van Gysegem, krachtdadig op te treden i.v.m. het lestijdenpakket in het GILKO Merelbeke.
In februari stelde de schepen van onderwijs een plan voor waarbij de afdeling Lemberge zou afgesplitst worden van de afdelingen Kloosterstraat en Bergstraat. Dit zou immers tal van voordelen bieden voor de scholen, met vooral een stijging van het aantal uren om de school te organiseren. De gemeenteraad keurde dit dan ook goed. Helaas blijkt nu dat er een groot verlies aan lesuren (+/- 70) is. Hierdoor moet 1 kleuterleidster tewerkgesteld worden in een andere school én krijgen de leraren grotere klassen en moeten ze meer antwoord bieden op de zorgvragen van hun leerlingen, zonder ondersteuning van een zorgleerkracht. Gelukkig geloven wij in het lerarenteam van onze gemeenteschool die dit - net zoals tijdens de coronacrisis- sterk zal opvangen. We vragen echter de schepen van onderwijs om de leraren volop te ondersteunen én hen (en ons) geen rad meer voor de ogen te draaien.
Om dit signaal kracht bij te zetten, stemden we dan ook tegen het voorliggende lestijdenpakket.