Gaan wij naar een duurzame oplossing of wordt het een stille dood voor het VOC?

Op 24 januari 2023, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Reeds bij de bespreking van het meerjarenplan 2020-2025 in december 2019 hebben wij toen al de aandacht gevraagd voor de benarde financiële situatie van het Opvangcentrum voor Vogels & Wilde Dieren (VOC). In de voortrekkersrol welke Merelbeke sinds de jaren ’80 speelt op het vlak van natuurbescherming was het VOC een belangrijke pionier. De gestage uitwerking van het VOC was een eyecatcher. Niet alleen in de eigen gemeente maar ook in de provincie en de Vlaamse natuurbescherming in het algemeen en in het bijzonder voor de fauna.

Wij staan voor een duurzame oplossing die ons inziens kan gerealiseerd worden in de ontwikkeling van het BPA nr. 19 IJsenbroek (voorlopig aanvaard in de gemeenteraad van 27 april 1993).

Binnen deze groene ruimte van 15 Ha kan het VOC zich ruimtelijk ontwikkelen. Rehabilitatie en opvangruimten met o.a. vogelkooien, rustweides voor zoogdieren, ... Daar is ruimte om alle accommodaties uit te bouwen welke voldoen aan de nieuwe inzichten omtrent dierenwelzijn en een opvangcentrum voor de 21ste eeuw.

Op het vlak van hygiëne en de nodige medische professionalisering en ondersteuning is de inplanting in IJsenbroek, in de onmiddellijke omgeving van de dierenkliniek van de UGENT, een pluspunt. Wisselwerking en kruisbestuiving op de verschillende niveaus (wetenschappelijk contacten met de dierenartsen, studenten en stagairs enz..) gaat nu eenmaal vlotter wanneer de verschillende instellingen in elkaars nabijheid liggen.

Op vlak van mobiliteit en bereikbaarheid scoort IJsenbroek goed. Vlot bereikbaar, geen overlast in een woonwijk en directe aansluiting met het bovenlokale wegennet (R4 en E40).

Het VOC als onderdeel van het natuur- en familiepark Ijsenbroek kan zijn rol op het vlak van educatie en sensibilisering ten volle uitwerken. De samenhang met een te ontwikkelen natuur- en waterpark (o.a. boomgaard, pluktuin, bio-boerderij, moerasland, ...)  biedt heel wat potentie.

Is het niet wenselijker een tijdelijke uitzondering aan te vragen voor het VOC en  de duurzame herlocatie van het VOC in het IJsenbroekpark onmiddellijk aan te pakken?

De resolutie gestemd op de gemeenteraad van 24 januari 2022 is te vaag en bevat te weinig concrete acties en zou wel eens ‘To little en to late‘ kunnen zijn.