Een pleidooi voor een natuurbegraafplaats, een parkbegraafplaats en kerkhoftuinen

Op 28 maart 2024, over deze onderwerpen: Welzijn, Wonen en natuur

De cultuur van begraven is sterk veranderd. As verstrooiing en het begraven van urnen komen in de plaats van het klassiek begraven in volle grond. Niet alleen crematies, ook nieuwe vormen van begraven zijn in opmars. Er is een groeiende maatschappelijke vraag en behoefte aan een laatste rustplaats in de natuur. Voor onze nieuwe fusiegemeente Merelbeke-Melle zou het ontwikkelen van een ‘natuurbegraafplaats’ daarop een antwoord zijn. Anderzijds komt bij het ontruimen van verwaarloosde graven (einde van de concessie) en de toenemende crematies ruimte vrij, om de stenige begraafplaats in het centrum om te vormen tot een ‘parkbegraafplaats.’ Vanzelfsprekend met respect voor het funerair erfgoed. De actuele cijfers van begraven tonen aan dat door de afwezigheid van een groene en waardige parkbegraafplaats, vele Merelbekenaars voor Westlede in Lochristi kiezen. Onze fractieleider Rik De Vis hield een sterk onderbouwd betoog om de begraafplaats van het centrum om te vormen tot een ‘parkbegraafplaats ‘. Op termijn kunnen de vijf kleine, onderbenutte begraafplaatsen van onze deelgemeenten transformeren tot ‘kerkhoftuinen’ als groen ankerpunt in de dorpskernen, stelde Rik. Het antwoord van de burgemeester op de deze toekomstvisie was ontgoochelend, want het getuigde van een zeer ouderwetse reflex, hij hield het liever bij een status quo.