Een aantrekkelijk en leefbaar centrum: de infrastructuur ligt er bijna, nu de omkadering nog

Op 12 september 2011

Sinds eind augustus is het kerkplein in Merelbeke-Centrum niet meer toegankelijk voor het publiek. Een nieuwe fase in de renovatie van het centrum van onze gemeente is aangevat. De Zwijnaardse en Hundelgemsesteenweg werden heringericht, onder de nieuwbouw Arcadis werd een ondergrondse parking geconstrueerd en voor dit gebouw komt het “Driekoningenplein.” Nu wordt het kerkplein aangepakt.

De N-VA onderschrijft deze initiatieven maar betreurt dat deze werken gepaard gingen met forse meerkosten. Dit is een oud zeer. Bij omvangrijke projecten worden besturen bijna steeds met meerwerken (en de bijhorende uitgaven) geconfronteerd. Politiek verantwoordelijken moeten er in de toekomst strenger op toezien dat de uitgaven voor projecten in overeenstemming zijn met wat oorspronkelijk voorzien werd.

Te veel verkeer

Al de hierboven vermelde initiatieven hebben als doel een aantrekkelijk en leefbaar centrum uit te bouwen. Zolang het doorgaand verkeer en zwaar vervoer door het centrum van onze gemeente geleid wordt, is het echter onmogelijk om dit streefdoel te bereiken. Pas als het centrum enkel bezocht zal worden door diegenen die er daadwerkelijk moeten zijn om te winkelen, werken of langs te gaan bij de aldaar gevestigde openbare diensten zal dat aantrekkelijk en leefbaar centrum een realiteit worden.

Het bestuur moet daarom werk maken van de verdeelweg die het doorgaand verkeer en zwaar vervoer wegleidt van het centrum. In 2000 al formuleerde de MVP (de voorganger van de N-VA in Merelbeke) voorstellen daartoe. In de daarop volgende jaren werden er ook concrete plannen opgesteld. Vooral omdat men schrik heeft voor conflicten met particuliere belangen, zijn deze plannen helaas dode letter gebleven.

Het betreft hier een groot project dat de financiële mogelijkheden van Merelbeke overtreft. Ook hogere overheden zullen hun bijdrage moeten leveren. Verder getalm is echter uit den boze. Pas na de realisatie van een verdeelweg zullen de vele kosten gemaakt om het centrum van onze gemeente her in te richten daadwerkelijk renderen.

Ivan Eeckhout
Voorzitter N-VA Merelbeke