Waar blijven de beslissingen die onze gemeentefinanciën nodig hebben?

Op 12 mei 2013, over deze onderwerpen: Financiën

De zogenaamde continuïteit die CD&V, Open VLD en sp.a beloofden, lijkt voorlopig weinig meer dan een kroniek van een aangekondigd falen. In december kwam de beleidsploeg slechts met een zogenaamd ‘technisch budget’ met beperkte beleidsdoelstellingen.

Nochtans had het ‘nieuw’ schepencollege daarvoor al 6 jaar samen bestuurd en beslisten ze al twee dagen na de verkiezingen van 14 oktober 2012 – tegen de uitslag in – om samen verder te gaan. Tijd zat dus om een degelijk werkstuk te maken.

Het bestuur beloofde haar huiswerk tegen maart te maken. Maar ook in maart bleef het stil. In april was er eindelijk wat actie met  twee budgetwijzigingen. Hogere belastingen zijn nog maar eens ons deel. Van structurele maatregelen om te besparen is geen sprake.

Geen moed voor structurele maatregelen

Rik De Vis: “De lakmoesproef is nu uitgesteld tot het najaar bij de opmaak van de BBC (de beleids-en beheercyclus). Ik citeer letterlijk uit het verslag van het financieel management (dec 2011): ‘met het oog op de invoering van de BBC in 2014 is het aan te bevelen om bij het budget zo snel mogelijk een evenwicht na te streven op de gewone dienst in het eigen dienstjaar. In Merelbeke wordt dit heel moeilijk indien er structureel niets verandert, met andere woorden indien er niet geschrapt wordt in de uitgaven of indien er geen ontvangsten bijkomen.’”

“In het verslag van 8 april 2013 lezen we net  hetzelfde ‘… slechts indien bij volgende budgetwijzigingen een evenwicht op het eigen dienstjaar gerealiseerd wordt, zal de extra voorwaarde die de BBC oplegt (een positieve autofinancieringsmarge in 2019) behaald kunnen worden.’ Tot twee keer toe wordt het belang van snelle, structurele maatregelen op papier gezet. Maar ook met deze budgetwijziging worden de noodzakelijke structurele beslissingen uitgesteld.”

Kosten en schuld stijgen

In afwachting van een greintje visie blijft de put van onze gemeente groeien.

Budget 2012

Budget 2013

Schuld

40.847.841 euro

45.600.000 euro

Personeelskosten

9.977.114 euro

11.246.010 euro

Voor de schuld rekenen we de 4,725 miljoen voor leningen die nog op stapel staan nog niet eens mee! De rekening voor de volgende generaties wordt steeds zwaarder.

Durft dit bestuur wel knopen doorhakken? Of staat continuïteit voor zonder al te veel discussie tot de volgende verkiezingen in 2018 voortkabbelen?

Niet investeren op de kap van onze kinderen

“Voor de N-VA is de belastingdruk meer dan hoog genoeg om de kerntaken van de gemeente en een vlotte dienstverlening te verzekeren. Maar dan moeten de werkingskosten sterker omlaag en aan de stijgende personeelskosten moet men een halt toeroepen. De opbouw van een financieel evenwicht zal er niet vanzelf komen”, beseft Rik.

“Ook investeren moet gericht en met visie gebeuren. Het moet gebaseerd zijn op duidelijke keuzen en op een billijke verdeling van 50% eigen middelen met 50% geleend geld. Alleen zo worden de lasten eerlijk over de generaties verdeeld.”

De burger verdient beleidskeuzes!

“Enige visie bij de huidige investeringen kunnen wij helaas niet onderscheiden. Het aankopen van gronden in Melsen voor de voetbal is in de huidige financiële context onverantwoord. Het lijkt haast een snoepje om de schepen van sport te sussen nadat hij onder druk van de N-VA het Belgisch Kampioenschap Veldrijden in 2017 moest afvoeren wegens te duur…”

“Want waar is de visie over sport? Er zijn gronden genoeg voor sport, maar de meerderheid heeft blijkbaar geen flauw idee wat ze ermee willen aanvangen. Wat met de Molenkouter? En hoe zit het met de bezettingsgraad in de Koestraat?

“Wat is de visie over waterzuivering? De pensioenuitdaging? De dure brandweerhervorming? Merkwaardig  stil is over het zorg strategisch plan waarin een nieuw rustoord moet worden voorzien. Dit was tijdens de verkiezingen toch – terecht – een prioritair dossier voor de meerderheid?”

Geen spoor dus van structurele maatregelen of een duidelijke beleidslijn. Geconfronteerd met deze snoeiharde kritiek deed de meerderheid er grotendeels het zwijgen toe. Ze beloven dat de beleidsprioriteiten zullen blijken uit het meerjarenplan 2014 – 2016 dat eind dit jaar aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd. En als we dat niet geloven…