Raad van State: 'Bergwegel blijft ook volgend schooljaar volwaardige basisschool'

Op 3 augustus 2013, over deze onderwerpen: Onderwijs

Het gemeentelijk onderwijs moet ook in het schooljaar 2013-2014 nog een volwaardige basisschool in de Bergwegel organiseren. De Raad van State schorste de gemeenteraadsbeslissing om in de vestiging enkel nog de eerste en tweede kleuterklas te organiseren en de andere jaren naar de Kloosterstraat te verkassen. De ouders - geruggesteund door de N-VA - halen daarmee hun slag thuis!

De beslissing die het schepencollege door de strot van de ouders probeerde te rammen is nu finaal afgeschoten. De Raad van State oordeelde dat de gemeente bij het plannen en doorduwen van de hervorming te weinig rekening hield met ouders en kinderen. De beslissing is nu geschorst waardoor de Bergwegel in elk geval al in het schooljaar 2013-2014 een volwaardige basisschool blijft.

Gemeente had geen plan B

Deze beslissing hing eigenlijk al in de lucht. Nog voor het einde van het schooljaar tikte de Commissie Zorgvuldig Bestuur ons schepencollege op de vingers. Maar de schepen van onderwijs - verblind door de overtuiging van het eigen grote gelijk - zette koppig door. De verhuis begon zelfs al eind juni waardoor de kinderen hun laatste week in noodgedwongen lege leslokalen doorbrachten met bezigheidstherapie die ze van thuis moesten meebrengen.

Maar die verhuis moet nu dus in allerijl worden teruggedraaid. Wellicht levert dat enkele praktische problemen op die het begin van het nieuwe schooljaar bemoeilijken. Nochtans werd er tijdens de laatste gemeenteraad duidelijk op gewezen dat een schorsing in de lucht hing. De kinderen zijn dus nog maar eens de dupe van een gebrek aan voorzienigheid.

Eindelijk tijd voor visie?

N-VA Merelbeke hoopt vurig dat het schepencollege deze schorsing als een opportuniteit ziet. Om op een duurzame wijze onderwijs te kunnen blijven organiseren in ons centrum hebben we nood aan twee volwaardige basisscholen, de Kloosterstraat én de Bergwegel.

Het getuigt immers van weinig respect voor de burgers om verkavelingen aan te leggen om jonge gezinnen, ze vervolgens zwaarder te belasten dan in eender welke buurgemeente om uiteindelijk ijskoud in de faciliteiten te snoeien en kinderen uit het gemeentelijk onderwijsnet te duwen!

Hopelijk brengt tijd raad en ziet onze schepen van onderwijs in dat haar eigen verkiezingsprogramma om de Bergwegel uit te breiden - dat ze zonder schroom in de prullenbak kieperde - de enige correcte beslissing is.

Onze jeugd verdient voldoende kwalitatieve plaatsen en mag niet de dupe zijn van een verkeerde verdeling van het onderwijsbudget in onze gemeente. 2 miljoen euro voor een nieuw gebouwvoor amper 75 leerlingen in Lemberge en 0 euro voor de honderden leerlingen in het centrum, dat is niets minder dan onkunde.

De N-VA zal in elk geval blijven ijveren voor de opwaardering van de school in de Bergwegel.