Ontwikkelen van wijkomlopen in Merelbeke

Op 25 november 2020, over deze onderwerpen: Sport, Welzijn

“‘Een gezonde geest in een gezond lichaam (Mens sana in corpore sano).” Vele gemeenten zetten steeds meer in op “veilig bewegen” in de publieke ruimte.

Niet alleen in tijden van corona worden wij geacht veel te bewegen. “Sport voor jan en alleman” verdient een permanent aandachtspunt te zijn in het gemeentebeleid. Naast de gezondheidswinst en een betere conditie wordt door het intekenen van wijkomlopen in de directe leefomgeving de gewenste sportieve gedragsverandering van de inwoners gestimuleerd.

Lopen en joggen moet niet alleen op een afgeschermd sportterrein maar kan ook in de wijk en in publieke ruimte op een veilige manier. De ontwikkeling van een wijkomloop vraagt om een integrale aanpak en creëert alzo een meerwaarde voor een beweegvriendelijker en goed ingerichte leefomgeving dicht bij de bewoner.  Op zoek gaan naar synergiën tussen verschillende beleidsdomeinen binnen de gemeente en samenwerkingsverbanden opzetten (o.a. met bewonersplatforms en sportclubs) en een breed draagvlak zoeken (welzijn, sport, recreatie, erfgoed, het bestaande wijkgroen, trottoirs, trage wegen, …).

De totale afstand van één lus bedraagt minimum 1 km. De omloop bestaat uit meerdere lussen en op lange termijn kunnen wijkloopomlopen aan elkaar worden aangesloten en vormen ze een netwerk met goede spreiding over de gehele gemeente. De bewegwijzering van de wijkomlopen door middel van grondnagels maakt de signalisatie eenvoudig en goed leesbaar voor de lopers en voorkomt tevens een wildgroei aan palen en borden. Daarbij vraagt het realiseren van wijkomlopen een eerder bescheiden budget in tegenstelling met de harde sportinfrastructuren.

N-VA-fractieleider Rik De Vis drong er bij het gemeentebestuur op aan om een beleidsvisie en realisatieproces omtrent de wijkomlopen in onze gemeente op te zetten. Het moet de bedoeling zijn om meerdere wijkomlopen verspreid over de gemeente te realiseren.

De bevoegde schepen is het idee genegen en zal samen met de sportdienst een voorstel uitwerken.