N-VA blijft aandringen op een groene parkzone in het centrum

Op 22 maart 2022, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Het kernversterkend project Hebbelynck deelproject Zuid stond op de agenda van de gemeenteraad van maart. De N-VA-fractie stemde tegen als signaal tegen de eenzijdige benadering van kernversterking met hoofdzakelijk appartementsbouw. De harde verdichting van ons centrum zonder een globaal eindbeeld op het vlak van groene ruimten en verkeersontsluiting wordt in galop door dit bestuur verdergezet en brengt de woon-en levenskwaliteit in het gedrang (zie de parkeerchaos in de Sportstraat). Deze bouwmaximalisatie zal ons zuur opbreken.

Het is planologisch onverantwoord om een harde verdichting op dergelijke schaal door te voeren in ons centrumgebied zonder een nieuwe parkzone van formaat. Een groen-blauwe natuurinfrastructuur van 15 Ha Ijsenbroeck is planologisch noodzakelijk om een evenwichtig woon-en leefgebied te creëren.  Zowel voor de fysieke als de mentale gezondheid is zuurstof en het contact met groen en nabije natuur van essentieel belang. De vooropgestelde 15 m2 parkruimte per inwoner op loopafstand is nochtans een verworven stedenbouwkundige norm. De inwoners van het centrumgebied en vooral de toekomstige appartementsbewoners zullen voor hun woon- en levenskwaliteit een parkzone op loopafstand meer dan nodig hebben.

N-VA-raadslid Rik De Vis kondigde aan dat hij de noodzaak aan deze parkruimte zal blijven herhalen. Hij sloot af met een bijbelse beeldspraak: tot de muren van Jericho het begeven!