Merelbeke geeft wonen nieuw elan

Op 20 maart 2011, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Merelbeke krijgt er een vijftal nieuwe woonwijken bij in het stedelijk gebied van onze gemeente. 160 gezinnen zullen er kwalitatief kunnen wonen. Merelbeke krijgt in totaal ook 2,5 hectare extra openbaar groen.

Verscheidene buurten in onze gemeente krijgen nieuwe buren. Concreet komen de volgende straten erbij: Ter Hagen aan de Hundelgemsesteenweg, Klarenhof en Begijnegat aan de Gontrode Heirweg en Borgt en Ettingen aan de Bergbosstraat.

Sociaal

“Daarbij wordt in elk project de nodige ruimte voorzien om sociale woningen te bouwen. Merelbeke heeft op dit vlak nog een lange weg te gaan. Slechts 2% van het woonpatrimonium in onze gemeente zijn sociale woningen”, stelt voormalig schepen van Stedenbouw Rik De Vis. “De infrastructuurwerken, het bouwen van de huizen en de groenaanleg zorgen bovendien voor heel wat werkgelegenheid voor onze KMO-bouwbedrijven.”

Rik bij het HeirhofRik De Vis toont trots het plan op de plek waar aan de Gontrode Heirweg een nieuwe woonwijk komt.

2,5 hectare groen

Door de opgelegde groennorm van 25 m² per nieuwe inwoner in de verschillende projecten krijgt Merelbeke er 2, 5 hectare openbaar groen bij. In Merelbeke Flora komt zelfs een openbaar park van 1,5 hectare!

Door gedifferentieerde groene woontypes zoals Begijnhoftype en Driestype aan te bieden kunnen jonge gezinnen opnieuw een huisje kopen en krijgt ook de sociale woningsector mogelijkheden. “Deze vernieuwde visie op wonen zorgt ervoor dat Merelbeke een aangename woongemeente blijft en tezelfdertijd zorgen wij voor een evenwichtig demografisch profiel van onze bevolking”, besluit De Vis trots.