Liever snelle euro's dan duurzame ontwikkeling bedrijventerrein in Heidestraat

Op 1 maart 2014, over deze onderwerpen: Lokale economie, Mobiliteit en openbare werken, Wonen en natuur

De gemeente Merelbeke wil enkele gemeentelijke (bedrijfs)gronden in de Heidestraat verkopen. Dit is een bedenkelijke beslissing. We zullen geld mislopen en bovendien geven we de regie van de ontwikkeling van een belangrijke zone tussen de R4 en E40 uit handen.

Bovendien voorziet men een recht van uitweg voor een aangrenzend perceel waarvoor al een uitweg is. Dat drukt de prijs nog meer. 'Wie koopt nu een stuk grond waarvan een stuk opgeëist kan worden om een uitweg te voorzien?', vraagt Guido Mortier.

 

Vroeger hielden we de touwtjes strak in handen!

Rik De Vis: 'Het is de eerste keer dat onze gemeente bedrijfsgronden op de markt brengt zonder de regie zelf in handen te houden. Alle KMO-zones, bedrijventerreinen en ambachtzones op ons grondgebied  werden steeds  door de gemeente zelf ingericht en als uitgeruste bedrijfskavels verkocht.'

Zo behielden wij als gemeente de regie over de totale ruimtelijke ontwikkeling. Maar nu zijn we blijkbaar liever lui dan moet. We geven de regie uit handen voor enkele snelle euro's en hypothekeren de optimale ruimtelijke ontwikkeling van dit plangebied als regionaal bedrijventerrein.

 

Het kost ons geld op termijn

We lopen bovendien nog eens geld mis ook. De regie behouden legde ons geen windeieren. Uitgeruste gronden in onze regio brengen vlot 130 euro/m² op. Maar in Merelbeke hebben we blijkbaar geld te veel en verkopen we liever snel snel voor 66 euro/m².

In één moeite gooit het schepencollege ook de goedgekeurde inrichtingschets uit 2009 in de prullenmand. Zowel de Relatiebeheerder Ruimtelijke Ordening Vlaanderen en het Agentschap Wegen en Verkeer waren akkoord met die visie.

Deze inrichtingsschets was opgemaakt om enerzijds de hangende vergunningsaanvragen op een gemotiveerde en objectiveerbare manier te kunnen beantwoorden en anderzijds om een optimale duurzame ruimtelijke ontwikkeling van het plangebied te verzekeren (ontsluiting, waterbeheer, groene infrastructuur, CO² neutraliteit, parkmanagement, enz.)

'Door deze overhaaste verkoop laten wij potentiële bedrijfsgronden onbenut of onderbenut liggen. Dit terwijl de monitoring in van de bedrijfsterreinen in Vlaanderen net wijst op een enorme ruimtebehoefte. Ook ons gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) wees al op het economische belang en de mogelijkheden van deze gronden in onze infrastructurenbundel door de degelijke ontsluiting van de R4 en de E40.’

 

We moeten voor een duurzaam bedrijventerrein gaan

‘Wij moeten de regie opnieuw in eigen handen nemen. De gemeente kan zo op zijn grondgebied instaan voor de ontwikkeling van een ‘duurzaam bedrijventerrein’. Op deze manier kan dit bedrijventerrein een belangrijke troef vormen voor de gemeente, de investeerders en de broodnoodzakelijke tewerkstelling! N-VA vraagt daarom dit punt uit te stellen en te herwerken.’

Zoals verwacht verkoos het schepencollege snelle euro's boven duurzame ruimtelijke ontwikkeling. Ze beweren de regie te behouden omdat de koper een inrichtingsschets moet maken die door het schepencollege moet worden goedgekeurd. Het schepencollege zet zo de deur open voor wanorde en speculaties. Wij kunnen dit enkel betreuren.

 

Klacht tegen overbodig recht van uitweg

Dit was overigens nog lang niet de enige tekortkoming in dit dossier. Bovenop het feit dat men al veel geld misloopt door de gronden niet als uitgeruste gronden te verkopen, wil men ook nog eens een recht op uitweg toekennen aan een aangrenzend perceel. 

'Volstrekt onnodig', weet Guido Mortier. 'Dat perceel heeft al een uitweg in de vorm van een voetweg. Door deze idiote beslissing drukken ze de prijs nog meer. Wie een grond koopt waarvan op elk moment een stuk kan worden opgeëist om een weg aan te leggen, zal een forse prijsdaling eisen.' Mortier legde dan ook klacht neer bij de gouverneur.

Dit verhaal werd ook opgepikt door de pers. Daarover kunt u hier meer lezen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is