JA voor IJsenbroek, een natuur-en familiepark in het centrum

Op 4 maart 2023, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Waarom willen wij dit park?

De verdichting of de verstedelijking met appartementen slaat razendsnel toe in het centrum van Merelbeke. Het ruimtelijk dichtbouwen en de verkeersdrukte brengt de gezonde woon-en verblijfskwaliteit in het gedrang (o.a. lawaai, hitte, luchtvervuiling, ...). Daarbij wonen de mensen steeds meer in kleine appartementen zonder tuin. De aangroeiende bevolking (méér dan 25.000 inwoners) veroorzaakt een oplopende woningnood en een aantasting van de open ruimte. Vandaag is de vraag van de bevolking naar groen, natuur en uitloopruimte voor jong en oud niet meer te ontkennen. Ons voorstel om een wijkpark van formaat (15 ha) te creëren is planologisch noodzakelijk als groen contragewicht voor de oprukkende verstedelijking.

Waarom willen wij het park in het centrum?

Het centrum kent de hoogste bevolkingsdichtheid in onze gemeente en heeft de grootste verhardingsgraad. Een wijkpark (15 m2 per inwoner) voor de 10.000 inwoners van het centrumgebied is stedenbouwkundig een noodzaak. Een wijkpark op loopafstand van het centrum biedt de mogelijkheid de algemene leef- en woonkwaliteit te verzekeren. Contact met groen, water en ruimte is zowel voor het fysieke als voor het mentale welzijn van de bevolking van levensbelang.

Is de zone aan de Roskamstraat hiervoor geschikt?

De landbouwzone van 15 ha ( IJsenbroek genaamd) wordt ontsloten door druk bewoonde straten, nl. B.A. Verhaegenlaan, de Oudstrijderslaan, de Chrysantenstraat, de Geraadsbergsevoetweg en de Roskamstraat. Deze minderwaardige landbouwgronden zijn vochtig en worden doorsneden door de Schellebellebeek. Sinds ons Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) van 1993 werd deze zone al voorbestemd als een ‘groene parkruimte’. De bodemkenmerken zijn ideaal om een groen- blauwe ruimte te creëren met grote biodiversiteit en dit binnen het wandelbereik van het drukke centrum.

Als lokale N-VA-afdeling wensen wij dat er nu eindelijk werk wordt gemaakt om het park te ontwikkelen. Met het Liedermeerspark In Flora als voorbeeld kunnen wij in het centrum het IJsenbroekpark realiseren.

Is er onteigening nodig van private tuinen of bedrijven?

Om de parkruimte IJsenbroek te realiseren zijn geen onteigeningen van private woningen, tuinen of bedrijven nodig. Bij de eventuele afbakening van de parkzone worden geen aanpalende eigendommen aangesneden. Enkel de landbouwgronden dienen onteigend te worden. Maar in het planidee is er zelfs ruimte voorzien voor een gemeenschapslandbouw (CSA) met kleinschalige bio land- en tuinbouwactiviteiten. Samenwerking en omschakeling van de land- en tuinbouwsector is mogelijk om een evenwicht tussen economie en ecologie te realiseren binnen het stedelijk gebied waarin IJsenbroek is gelegen.

Is de schets al definitief?

De schets is geen definitief plan. Het is een schetsontwerp om de potenties of de ruimtelijke mogelijkheden van IJsenbroek aan te geven. Indien het plan in een uitvoeringsfase komt zal er uiteraard overleg zijn met de buren zoals wettelijk bepaald en kunnen er nog aanpassingen gebeuren.

De gronden om een park aan te leggen zijn schaars. Daarbij zijn de verwachtingen van de mensen vrij hoog en dient de nieuwe parkruimte duurzaam te zijn voor plant, dier en mens. In die zin is de schets een slim parkontwerp om de communicatie en de ideeënstroom te stimuleren.

Wat staat er op de schets?

Het schetsontwerp maakt van de landbouwgronden van IJsenbroek een landschapspark met verschillende belevingssferen en biotopen zoals: moeras, hooiland, speelbos, boomgaard en oevers van de Schellebellebeek. De zachte recreatie met wandelen, speelmogelijkheden en natuurbeleving krijgen de bovenhand. De inplanting van het vogelasiel (VOC) verrijkt de parkbelevenis en heeft een educatieve natuurfunctie voor onze basisscholen. De pluktuin met serre, de boomgaard en de zone voor de akkers maakt kleinschalige gemeenschapslandbouw mogelijk met eventueel een hoevewinkel en kinderboerderij.

Contactpersonen:
Rik De Vis - gemeenteraadslid en fractievoorzitter N-VA Merelbeke - rik.devis [at] n-va.be
Els Sys - voorzitter N-VA Merelbeke - els.sys [at] n-va.be