Indexering is eigenlijk verdoken belastingverhoging

Op 12 mei 2013, over deze onderwerpen: Financiën

Wat de meerderheid een indexering noemt, is eigenlijk een schaamteloze verdoken belastingverhoging. We illustreren met enkele cijfers:

Sinds de invoering van de algemene gemeentebelasting begin 2004  is de index met 21,67% gestegen. We zetten in Merelbeke enkele cijfers op een rijtje:

Stijging

685.000 euro

980.000 euro

+ 43%

Dit is dus een drastische en verdoken belastingverhoging. Het bestuur wil liefst 295.000 euro (+43%!) meer puren uit de algemene gemeentebelasting. Van een indexering gesproken!

Liberaal?

Vanaf 1 mei 2013 betalen zelfstandigen die hun zaak hebben op het adres waar ze wonen twee keer, één keer als gezin (70 euro) en één keer als bedrijf (200 euro). Tel daarbij de  verhoogde hinderlijkheidstoeslag (100 euro) en het totaal maakt samen 370 euro. Dat is 85% meer dan de 200 euro van vroeger. Knap van een bestuur met sterke liberale vertegenwoordiging.

Daarnaast werd ook nog eens de eenmalige vrijstelling voor nieuwe bedrijfsvestigingen afgeschaft. In 2012 maakten niet minder dan 125 startende ondernemingen hier dankbaar gebruik van om te investeren in de toekomst van hun bedrijf in onze gemeente. De afschaffing ervan getuigt van een kortetermijndenken zonder weerga.

Sociaal?

Bovendien wil het bestuur de verhoging sociaal doen overkomen door de zwaksten vrij te stellen van de gemeentebelasting van 70 euro. Daar vertellen ze wel niet bij dat zij in ruil daarvoor enkele premies en toelagen verliezen, zoals de teruggave van een deel van de onroerende voorheffing, de tussenkomst in de nutsvoorzieningen en de toelage voorgehandicapten die allemaal afgeschaft worden.  Uiteindelijk kost het hen zelfs geld!  En de sp.a laat maar begaan.

De meerderheid hield ondanks alles vol dat de verhoging enkel een indexering is. De meerderheid blijft er ook bij dat de afschaffing van bepaalde premies en toelagen waardoor de zwakkeren in de maatschappij meer moeten betalen geen asociale maatregel is. Ze verdedigen de beslissing met “de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.” Een vreemde manier om dat te bewerkstelligen als u het ons vraagt…