Het financieel hobbelig parcours van de schepen van sport

Op 30 oktober 2022, over deze onderwerpen: Sport

Molenkouter kost nu al 9 miljoen euro!

Reeds in 2016 ging het sportpark Molenkouter versneld ontwikkeld worden voor onze voetbalclub KFC Merelbeke en de atletiekclub STAX-AC. De raming voor het sportcomplex bedroeg 5 miljoen euro.

In 2017 ging een private vennootschap het complex realiseren. Deze kreeg de planning niet rond en na wat wrijvingen wierp de vennootschap de handschoen in de ring. De gemeente betaalde voor dit intermezzo 252.000 euro aan de vennootschap!  Opnieuw werd een ontwerpbureau (ditmaal Farys) aangesteld en de raming voor het identieke bouwprogramma bedroeg nu 8 miljoen euro!

Vandaag moet de schepen van sport opnieuw de kostprijs verhogen met 1 miljoen euro. Zo komt de voorlopige kostprijs voor het sportpark op 9.120.000 euro te staan. Dit is bijna een verdubbeling van de initiële raming voor eenzelfde bouwprogramma!

Onze fractieleider Rik De Vis was niet mals voor deze budgettaire ontsporing op kosten van de burger. Een gebrekkige dossieropstelling en -opvolging is de hoofdzaak van dit financiële debacle.  Daarbij zal het sportpark vermoedelijk maar ten vroegste in het voorjaar 2023 in gebruik worden genomen.

Hopelijk blijven wij gespaard van nog andere meerkosten en verrekeningen?