Grote infrastructuurwerken sterk onderschat

Op 26 december 2021, over deze onderwerpen: Cultuur, Financiën, Sport

Wij hebben als N-VA steeds beweerd dat de grote infrastructuurwerken sterk onderschat werden in de meerjarenplanning. Het cultuurhuis heeft nu al € 7.751.000 gekost i.p.v. de voorziene 6 miljoen. Het kostenplaatje zal nog oplopen. Een nieuwe investering van € 250.000 euro voor het cultuurhuis staat gepland. Het sportpark Molenkouter gaat naar de 8.120.000 euro. In de vorige legislatuur was er sprake van 5 miljoen. Deze onderramingen breken zuur op waardoor andere projecten moeten worden uitgesteld. Ook de exploitatiekosten en de personeelskosten zullen deze stijgende lijn volgen.

De N-VA beseft dat COVID 19 aanleiding heeft tot heel wat onzekerheden in de werking van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB). Dit is uiteraard niet de schuld van het AGB. In dit verband denken wij dat de prognoses in het meerjarenplan vertrekkende van een normale werking in de sectoren cultuur, sport en recreatie voor 2022 te optimistisch zijn. Zal het sportpark Molenkouter inderdaad al operationeel zijn in de maand september? Zullen er al inkomsten zijn?

Wij zien ook dat het AGB nu al een bedrag van 1 miljoen euro aan ondersteuning nodig heeft om globaal in evenwicht te zijn. De risico’s van de financiële toestand van het AGB liggen volledig bij de gemeente. Daarbij weten wij dat een eventuele werkingssubsidie normaal niet is toegelaten. Een waterlek van 35.000 euro in het ‘t Groenendal is in deze een aanfluiting op duurzaam beheer van onze infrastructuur en brengt en fragiele financiële toestand van het AGB in gevaar.