Gemeenteraad januari: Er wordt met geld gegooid

Rik De Vis liet zich als ervaren gemeenteraadslid natuurlijk ook niet onbetuigd. Op 4 verschillende momenten wierp hij het bestuur voor de voeten dat ze wel erg losjes met de gemeentelijke financiën omspringen. Hieronder leest u zijn tussenkomsten:

Heraanleggen van de Lamstraat: 86.000 euro duurder dan verwacht

Het totaal nieuwe ontwerp  met een hertekend dwarsprofiel en met een vrijliggend fietspad in beton zorgt inderdaad voor een verhoogde veiligheid en comfort van de fietsers. Maar nog maar eens worden wij geconfronteerd met een meeruitgave van 86.460,90 euro of 16,39% méér dan het bedrag van de gunning.

Hier in dit dossier  heeft men de wagen voor het paard gespannen. De inspraakvergadering heeft men gehouden na de gunning van de werken i.p.v. voor de gunning van de werken of zelfs voor de goedkeuring van het ontwerp door de gemeenteraad.

Door het gebrekkig verloop van de procedure gaat het hier niet om ‘meerwerken’ (dit zijn onvoorziene werken die onlosmakelijk verbonden zijn met de hoofdopdracht), maar eerder om ‘bijkomende werken’ waardoor het concept in belangrijke mate gewijzigd wordt en de gelijkheid onder de 10 inschrijvers miskend wordt.

Onze fractie zal zich daarom onthouden en twee bijkomende vragen stellen:

1) Is het huidige concept  voorzien op een vlotte aansluiting met de geplande rotonde op de Burgemeester Maenhoutstraat?

2) Worden de 71 bomen die gerooid worden vervangen en zijn de boomspiegels voldoende groot?

Fietssuggestiestroken in de Stas De Richellelaan: 58% duurder dan het laagste aanbod

Wij appreciëren vanzelfsprekend de inspanningen die geleverd worden om de veiligheid van de fietser te verhogen. Onze fractie zal zich weliswaar  onthouden omdat een onzorgvuldige voorbereiding van de raming  ons opnieuw opzadelt met een verhoging van de kostprijs met 58% t.o.v. de laagste regelmatige inschrijver (31,65 euro/m2 i.p.v. 20,00 euro/m2). De fout of de slordigheid is onverstaanbaar aangezien het hier helemaal geen meerwerken betreft.

Noord – Zuidwerking: De negendaagse verkenningsmissie naar Benin is geld in het water

Deze negendaagse verkenningsmissie naar Benin is blijkbaar noodzakelijk om het aangaan van een mogelijke stedenband te onderzoeken. Voor onze fractie is deze manier van ontwikkelingssamenwerking te licht bevonden en veel te vrijblijvend en inefficiënt.

In tijden van besparingen is het belangrijk dat er een draagvlak blijft bestaan voor internationale solidariteit. Een eigen stedenband opzetten zal immers sowieso een uitbreiding van de budgetten vereisen.

In de financiële nota 47 lezen wij: "de geplande sensibiliserinsacties staan voornamelijk in het kader van de uitbouw van een gemeentelijk draagvlak. De bevolking zal op de hoogte gesteld worden van het engagement dat de gemeente heeft genomen met het convenant ontwikkelingssamenwerking.  Er is 11.000 euro voorzien. De reis kost 6.000 euro."

De gemeenteraad heeft steeds de 11.11.11-actie als orgelpunt genomen voor de jaarlijkse sensibilisering van het grote publiek. Waarom zouden wij daarvan moeten afwijken? Deze acties werden steeds gedragen door het GROS, de Jeugdbewegingen, het brede middenveld en particuliere burgers.

De knowhow, de kennis, de ervaring en de slagkracht op het terrein zelf van deze Vlaamse pluralistische ontwikkelingsorganisatie is van onschatbare waarde. Deze ervaring, kennis, mensen en middelen hebben wij niet in onze gemeentelijke administratie. Dit is ook logisch. Het behoort niet tot de corebusiness van een gemeente. Waarom zouden wij het warm water opnieuw moeten uitvinden?

Wij vragen dat in een gemeenteraadscommissie een diepgaand debat zou gevoerd worden omtrent onze gemeentelijke visie en missie met betrekking tot de sensibilisering en het opzetten van ontwikkelingsprojecten met het middenveld.

Wij zien bijvoorbeeld meer heil in  een concreet project met een Merelbeekse ontwikkelingshelper of een project met Merelbeekse jongeren en dit gedurende vijf jaar om geen versnippering van krachten en middelen op te lopen.

Tot slot: uit respect voor onze gemeenteraad en onze moedertaal zouden de begeleidende teksten zowel in het Nederlands als het Frans mogen gesteld worden. In Lens Louvre deux 60 km in Frans-Vlaanderen zijn de teksten perfect in het Nederlands, Frans en Engels…

Kandidatuur Belgisch Kampioenschap Veldrijden 2017: 225.000 euro uit het niets

Ik kon mijn ogen haast  niet geloven bij het lezen van dit agendapunt! Merelbeke gaat in 2017 het Belgisch kampioenschap veldrijden organiseren.

In geen enkele beleidsnota van de sport,  in geen enkel contact met de schepen van sport en de gemeenteraad of commissie is daar met één woord over gerept.

Plots is daar een brief van 14 maart 2012 van KBWB waarin onze kandidatuur als organiserende gemeente wordt weerhouden en dit voor slechts 225.000 euro!

Ik denk dat de schepen van financiën verzwijgt dat wij het grote lot hebben gewonnen want hoe durven wij  zomaar een pak geld ter beschikking stellen zonder een degelijke kosten-baten analyse?

Collega’s wie nam het initiatief? En  waarom?

Waar gaat het doorgaan? Het parcours?

Wat is de kostprijs van het toegangstiket?

Wat zijn de baten voor de gemeente  en  de middenstand?

Veel vragen, geen antwoorden.