Geen belastingsverhoging voor 2011

Op 20 maart 2011, over deze onderwerpen: Financiën

De voorbije vier jaar werd 27 miljoen euro geïnvesteerd in onze gemeente. De belangrijkste actiepunten van ons kartelprogramma zijn ondertussen gerealiseerd of in de steigers gezet.

Het Jeugdcentrum op de Molenhoek functioneert, het investeringsdossier voor de scoutsgroep St. Hubertus is rond en de nieuwe tennishal in de Sportstraat en de heraanleg van de Zwijnaardse- en Hundelgemsesteenweg zijn een feit.

Molenkouter

De twee resterende jaren van deze legislatuur zijn de prioriteiten de dorpskernvernieuwing met o.a. de aanleg van het kerkplein en de afwerking van de KMO-zone Roskam 2 met de aanleg van de Neringsweg. Nu de stedenbouwkundige problemen opgelost zijn voor het sportpark Molenkouter zal ook dit project een aanvang te krijgen om de grote vraag naar openluchtsporten te kunnen opvangen.

Door strikt de hand te houden aan de streng geselecteerde beleidsprioriteiten kunnen de belastingstarieven (8% algemene personenbelasting en 1450 opcentiemen) ongewijzigd blijven en houden wij de schuldgraad van het Merelbeekse huishouden binnen de financiële perken.

40 miljoen euro

In 2011 zal onze gemeente 28 miljoen euro uitgeven aan gewone investeringen. Daarvan gaat 11 miljoen euro naar ons personeel. Verder gaat 6 miljoen naar werkingskosten, 2 miljoen naar de politiezone, 3 miljoen naar het OCMW en 1 miljoen naar afvalmaatschappij IVM. Tenslotte gaat 5 miljoen naar schulduitgaven.

Daarbovenop komen de buitengewone investeringen zoals aanleg van het kerkplein, de aankoop van gronden, rioleringswerken, fietspaden enz. Daarvoor wordt nog eens een 12 miljoen euro voorzien.

“Om budgettaire ontsporingen te voorkomen in deze financiële onzekere tijden zullen het schepencollege en de administratieve leidinggevenden vooral de werkingskosten en personeelskosten nauwlettend in de gaten moeten houden. Door goed overleg, management en opvolging moeten we dit kostenplaatje kordaat in de hand kunnen houden”, aldus onze fractieleider Rik De Vis.