N-VA vraagt culturele en maatschappelijke functies voor kerkgebouwen

Op 12 mei 2013, over deze onderwerpen: Cultuur

Onze gemeente telt heel wat kerkgebouwen. Een groot deel van de tijd gebeurt daar niets mee. De N-VA nam daarom in haar verkiezingsprogramma op dat samen met de kerkfabrieken moet bekeken worden wat de mogelijkheden zijn om de kerkgebouwen – met respect voor de eigenheid en geschiedenis van het gebouw – ook maatschappelijke en culturele functies te laten vervullen.

Rik De Vis: “Op vraag van de Vlaamse Regering en in het bijzonder van Vlaams minister voor Binnenlands Bestuur en Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois  zullen zowel kerkbesturen als parochies in gesprek gaan met de gemeentelijke overheid over het gebruik van de parochiekerken. Wij zien dat al heel wat plaatselijke kerkgemeenschappen actief nadenken over de toekomst van de kerkgebouwen die haar zijn toevertrouwd of die ze in eigendom heeft. Centraal hierbij staat de vraag welke kerken nodig zijn voor de uitoefening van haar pastorale opdracht.”

“Daarnaast wordt nagedacht over de vraag vanuit de samenleving en de overheid op welke wijze de kerkgebouwen voor culturele en maatschappelijke functies kunnen ingezet worden, met respect voor de eigenheid en geschiedenis van het gebouw. M.a.w. de lokale kerkelijke en gemeentelijke overheden krijgen de opdracht om samen een globaal parochiekerkenplan op te maken voor de gemeente. Het parochiekerkenplan is een meerjarenplan en verzamelnaam van alle overheidsinitiatieven omtrent de toekomst van de parochiekerken.”

“Hoe ver staan de gesprekken met ons centraal kerkbestuur?  Is er al  een initiatief genomen door het schepencollege? Is het college bereid een werkgroep/begeleidingscommissie in het leven te roepen?”

Het schepencollege beloofde daarop de vragen van de N-VA mee te nemen in het overleg met het centraal kerkbestuur. We wachten af.