Bouwmaximalisatie bedreigt leefbaarheid en de woonkwaliteit in het centrum

Op 30 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Wonen en natuur

Onze N-VA-fractie erkent de noodzakelijkheid van de kernversterking in ons centrum door de ontwikkeling van de projectsite Hebbelynck. Terecht kunnen deze gronden worden aangesneden voor een kwalitatief groen woonproject voor jong en oud.  Maar de N-VA  stelt zich vragen bij de ruimtelijke draagkracht van het vooropgestelde project.

De vooropgestelde woondensiteit van 26 en 48 wooneenheden in het noordelijke en zuidelijke gedeelte houdt naar onze mening een te overdreven streven in naar een te eenzijdige bouwmaximalisatie. Het noodzakelijke wooncomfort o.a. op vlak van ruime terrastuinen komt daardoor in het gedrang. Alle actuele studies tonen nochtans aan dat openluchtbeleving van groot belang is voor het psychisch en fysisch welbevinden.

De voorziene ondergrondse parkingzone maakt het realiseren van een sterk herkenbaar bomenplein in het centrum onmogelijk en verzwakt het beoogde groene lint zoals voorzien in het masterplan (groene verbinding tussen Wisselbos-Kerkplein- Site Hebbelynck -Sportzone-Scheldevallei).

De vooropgestelde verdichting genereert vanzelfsprekend een nog sterkere verkeersdrukte in het centrum. De permanente verkeerscongestie op de Hundelgemsesteenweg verhoogt nu al de bereikbaarheidsproblemen en weegt op de aanwezige handel en horeca. De ontsluiting van de site Hebbelynck en de Sportzone en de voorziene nieuwe toegang van de ondergrondse parking verhogen de verkeerslast in de woonstraten er rond en is niet zomaar opgelost met een knik of het invoeren van eenrichtingsverkeer. Een globale mobiliteitsvisie is zeker noodzakelijk om grip te krijgen op de stedenbouwkundige ontwikkelingen in het centrumgebied.

Het ontwikkelen van de wooninbreidingsprojecten (Hebbelynck en Tramstelplaats = 150 nieuwe woonentiteiten 300 à 450 nieuwe inwoners!) in het centrum van onze gemeente vraagt ons inziens eveneens een globale en gemeenschappelijke ontwikkeling van het natuurpark Ijsenbroeck als groene long voor het centrumgebied.

De afwezigheid van een doordachte globale ruimtelijke ontwikkeling op het centrumgebied en het verkapt verdichten in allerlei deelprojecten zonder een globaal eindbeeld op vlak van bebouwing, groene ruimte en verkeersontwikkeling vinden wij een gemiste kans met een gevaar voor de leefbaarheid en de woonkwaliteit in het centrumgebied. Daarom heeft de N-VA fractie zich bij de stemming over het project site Hebbelynck onthouden.