Aanpassing meerjarenplan vertoont weinig toekomstgerichte en vernieuwende ambities

Op 16 december 2020, over deze onderwerpen: Financiën

Naar aanleiding van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 formuleerde N-VA-fractieleider Rik De Vis volgende bedenkingen:

“Vorig jaar bespraken wij voor het eerst het gemeenschappelijk meerjarenplan voor gemeente, OCMW en Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) voor de periode 2020-2025.

2019 bestempelde ik als het ‘jaar van de bouwwerven’ voor onze gemeente met o.a. het nieuwe woonzorgcentrum, de tweede sporthal, het dagopvangcentrum en de kinderdagopvang. Mooie realisaties van een welvarende gemeente!

Vandaag ligt het eerste meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor.

2020 was ‘een scharnierjaar voor de bestuurlijke verknoping’ van onze gemeente. Als raadslid ploegen wij voortaan onze weg doorheen cijfertabellen van het Autonoom Gemeentebedrijf, de Zorgband, Gemeente en OCMW, de politiezone, de hulpverleningszone, de intercommunales en de talrijke gemeentelijke samenwerkingsverbanden (voor een romantische ziel als ik is het geen prozaïsche beleving!).

In naam van de N-VA-fractie danken wij het college, de financieel directeur en de gehele administratie voor de opmaak van de lijvige documenten. Zij stellen ons in staat om een overzicht te behouden en anderzijds om de noodzakelijke controlefunctie als verkozenen des volk uit te oefenen. 2020 was ook het jaar van de ‘zoomvergaderingen’ en het mag gezegd dat deze omschakelingen vrij vlot werden georganiseerd door de administratie.

In deze bizarre coronatijd waarbij het leven bijna tot stilstand is gekomen en velen afscheid hebben moeten nemen willen wij als N-VA-fractie onze welgemeende waardering uitspreken in het bijzonder voor alle zorgverstrekkers en onderwijsmensen. Ook danken wij alle werknemers, zelfstandigen, ondernemers jongeren en organisaties die zich plichtsbewust en met grote burgerzin hebben ingezet om hun werkmethodieken ‘coronaproof’ aan te passen. Wij hopen dat het onstuitbare verlangen om ‘opnieuw te leven’ de nodige zuurstof krijgt in 2021.

De nefaste sporen van de pandemie op de werking en de financiën van onze gemeente zijn duidelijk af te lezen in de voorliggende meerjarenplanaanpassing. Terecht werd door de bijzondere aandacht voor de volksgezondheid heel wat kredieten, inkomsten en uitgaven aangepast.

Maar anderzijds is het een gemiste kans om de prioritaire doelstellingen niet te wijzigen en een meer toekomstgericht en ambitieuze visie te ontwikkelen voor de periode na de coronatijd. Het is een illusie dat de problemen die er nu zijn, straks als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen. De hoge algemene schuldgraad en het deficit in het AGB en de onzekerheden met de incorporatie van het Autonoom Provinciebedrijf Lemberge hangen nog steeds als het zwaard van Damocles boven ons hoofd. Ook de uitdagingen op het vlak van een gezonde leefomgeving blijven urgent. Het ontbreken van een kwalitatieve stedenbouw, een gulzig ruimtegebruik met een nefaste versnipperingsgraad van de natuur en open ruimte met een te groot biodiversiteitsverlies, worden door overtuigend bewijsmateriaal van wetenschappers, meer en meer, als achterliggende oorzaken van de pandemie gezien. Als wij de mogelijke (klimaats)-ellende niet willen doorschuiven naar de volgende generaties dan moeten wij nu handelen. De slagkracht van een gemeentelijk beleid kan op dit vlak veel in beweging brengen – en dit missen wij hier!

MERELBEKE ALS MODERNE EN EFFICIËNTE ORGANISATIE

Personeel en organisatie

Het gezamenlijk organogram voor gemeente en OCMW is een goede zaak. De aanstelling van een Algemeen directeur creëert hoge verwachtingen voor de algemene werking van onze administratie en een duurzaam personeelsbeleid. Wij wensen mevrouw Bénédicte Buylen alle succes toe in haar taak om samen met alle personeelsleden verder werk te maken van een flexibele en wendbare organisatie ten dienste van onze bevolking.

Veiligheid

In onze politiezone appreciëren wij de geïntegreerde aanpak via wijkteams. Ook de uitrol en het operationeel gebruik van het project HAVIK (cameraschild) in de loop van 2021 komt de algemene veiligheid van de inwoners ten goede. De aankoopoptie van de gebouwen in 2022 om het hoofdcommissariaat in Merelbeke te vestigen ondersteunen wij onder voorwaarde dat de werking van de politie niet in het gedrang komt door financiële avonturen.

Patrimonium

Het kerkenbeleidsplan krijgt met de verbouwing van de Sint-Martinuskerk in Schelderode zijn eerste concrete realisatie. Wat echter met de andere kerken? Wat gebeurt er met de haalbaarheidsstudie en de raming van 1,6 miljoen euro voor de Sint-Aldegondiskerk in Lemberge? Stapt het college af van de realisatie van de mini-kernversterking en publieke ruimte ervoor?

En wat is de toekomstige functie van het oud gemeentehuis van Lemberge? Wordt dit onttrokken van de school en van het gemeenschapsleven?

Voor het vermarkten van de loods op de tramstelplaats wordt 32.000 euro voorzien ondanks ons ‘Strategisch commercieel plan ‘. Deze manier van werken staat exemplarisch voor het nefaste ‘ad hoc’ beleid wat onze oude gemeentelijke gebouwen betreft. Waar blijft de screening op vlak van energie, bouwfysische toestand en socioculturele potentie om een realistisch onderhoudsschema, termijnplanning en herbestemming op te maken (cfr. Groenendal, gemeentehallen, Tucogebouw , Zilverberk, …)?

De investeringstoelage aan de vzw Dream Dance van 142.000,00 euro voor de verbouwing van het schoolgebouwtje in de Bergbosstraat kunnen wij steunen. Wij vragen evenwel dat de buitenruimte als een publiek buurtparkje wordt ingericht.

Het inplanten van de nieuwe multifunctionele loods op het recyclagepark is logischer dan in de dichtbevolkte wijk van de Koestraat. De loods kan een aantal diensten rationeel bundelen en een efficiëntere dienstverlening mogelijk maken. Een sterke groenstructuur moet het recyclagepark in alle opzichten opwaarderen en kan een kleine groene stapsteen betekenen voor onze grotere groen- en natuurstructuren in de gemeente (cfr. link met het Hollebeekpark en het Rotarybos).

De voorziene afbraak van de lokalen van SK Merelbeke in de Scheldevallei en de herlocatie van de club in de Kloosterstraat schept mogelijkheden voor het natuurherstel/en of project in onze Scheldevallei.

MERELBEKE ALS GRONDGEBIED VOOR IEDEREEN

Openbare werken en mobiliteit

Onze fractie waardeert de werking van de gemeenteraadscommissies waarbij een aantal belangrijke dossiers werden toegelicht en bijgestuurd.

De concrete realisatie van de Polderstraat en de Cornelius Sneyssenslaan komt in zicht en ook de nieuwe Bergwijkbrug is in wording. Wij waarderen de uitgebreide flankerende begeleidingsmaatregelen waar wij in de commissie om vroegen, om de verkeershinder te minimaliseren en de bereikbaarheid veilig te houden.

Ook de aanpak en de communicatie van de dorpsrenovatie van Bottelare kunnen wij smaken. Wij hebben steeds gepleit om de pleintypologie en de historische continuïteit van de dorpsontwikkeling leesbaar te maken en daarbij ook het sluipverkeer te ontmoedigen. Met aandrang vragen wij de nodige aandacht voor een bomenstructuur op het Koning Albertplein. De oplossing om een verkeersveilige doortocht te realiseren en het parkeren te verdringen vraagt ons inziens nog om een kritische reflexie. De parkeerdruk zomaar afwentelen op de aanpalende smalle woonstraten moet opnieuw bekeken worden.

Het project op de tramstelplaats biedt veel potentie voor de afwerking van ons centrumgebied. Het wonen, winkelen en verblijven kan de levendigheid vergroten. Het groen–en waterbeeld op het verkeersarme tramplein vergroot de levenskwaliteit in het centrum. De versnippering van het projectgebied wat grondeigendommen betreft en de betrokkenheid van verschillende projectontwikkelaars vraagt om een gedegen juridische onderbouw van het project. Onze bezorgdheid daaromtrent werd in de commissie door de gemeentelijke juriste beaamd.

Het uniformiseren en de integrale aanpak van de parkeerproblematiek verloopt in de goede richting. Ook de veiligheidsmaatregelen bij onze schoolomgevingen kregen een degelijke aanpak.

Waarop wacht men echter om de realisatie van de parallelle fietsontsluiting in het centrum te realiseren (Woonerf Kleine Kloosterstraat- Fietstraat Kloosterstraat – Trage wegel Dijsegemwegel – naar het centrum ligt zo voor de hand)?

Wat de algemene mobiliteitsproblematiek betreft brengt de actuele verkeerstelling met de studie van herkomstverkeer, weinig nieuwe relevante inzichten. De verkeersstromen van N-Z en van Z-N zijn inderdaad niet afgenomen, de doorstroming en de filevorming op de Hundelgemsesteenweg, het fenomeen van het sluipverkeer in Bottelare en Lemberge en de zoektocht van het verkeer naar de aansluiting op de R4 en de E40 zijn niet van vandaag. Deze knelpunten zijn reeds lang gekend en dienen omwille van de structurele verbetering van de algemene verkeersveiligheid en leefkwaliteit in onze gemeente opgelost te worden. Onze fractie vraagt opnieuw om een objectieve studie naar de noodzaak van de verdeelweg te laten onderzoeken onder vorm van scenario’s.

DUURZAAMHEID EN OMGEVING

Nog altijd laten we lelijkheid triomferen boven schoonheid. Nog altijd laten wij de betonmolen draaien waar dat niet hoort. De verrommeling van onze woonomgeving , de verschraling van ons landschap en erfgoed en de voortschrijdende lintbebouwing daar word ik onpasselijk van. Wij zijn blind geworden en denken van onszelf zo graag dat we milieubewuster zijn dan vroeger. Ook in Merelbeke loopt het nog dikwijls fout.

Daarom vragen wij met aandrang om een ambtelijke kwaliteitscel op te richten die in afwachting van de verschillende planningsinitiatieven (RBP, RUP open ruimte, SB-verordening, Rodelandproject, Masterplan Flora) de lopende vergunningsproblematiek kan behartigen. Door proactief te werken kunnen we de ruimtelijke, stedenbouwkundige en klimaattermijndoelstellingen integraal en accuraat bewaken en voorkomen we onomkeerbare aantastingen van ons leefmilieu zowel in het buitengebied als in het stedelijk gebied.

Maak werk van de opmaak van het groenbelevingsplan centrum en hierbij vragen wij opnieuw om de mogelijkheden van het BPA Ijsenbroek (15 Ha) te valoriseren als een landbouwpark. Voor ons kan een natuur/recreatie en biologische land/tuinbouw perfect ontwikkeld worden. De deal uit de jaren 70, waarbij landbouw, wonen en natuur elk hun stukje ruimte kregen, is achterhaald. Met de verdichting en de aangroei van onze bevolking in het centrum moet het aanbod aan groene ruimte ook meegroeien.

Het college heeft recent een bescheiden budget voorzien voor het project ‘tuinbomen’. Waarvoor dank. Maar weet dat er zich een aanzienlijk bomenpotentieel bevindt in onze Merelbeekse tuinen. Prof. Martin Hermy stelt in een voorzichtige realistische aanname van 8 miljoen bomen voor in de 2 miljoen Vlaamse tuinen. Dus laten wij de ambitie van 4 kleine tuinbomen per woonkavel ook in Merelbeke realiseren.

AANGENAAM LEVEN

Voor de nieuwe woonzorgcampus zagen wij graag het omgevingsplan besproken in een commissie. Voor de campusbewoners is het zowel fysiek als psychisch van groot belang dat er contact is met een groene woonomgeving en een stukje buitenleven mogelijk wordt.

Het wonen in eigen huis is enorm belangrijk voor onze ouderen. Het is een uitgesproken wens van vele ouderen. Het sterker uitbouwen van een verbouwingspremie met inbegrip van fysieke ondersteuning bij de realisatie naast de andere dienstverleningen zou een stukje van deze vergrijzingsproblematiek oplossen.

Wat de ontwikkeling van het sportpark Molenkouter betreft duiden wij nogmaals op het belang van de recreatiesporten naast de georganiseerde sporten. Een polyvalent omni-sportterrein gericht op recreanten, jeugdbewegingen en scholen behoort tot de basisuitrusting van een gemeentelijk sportpark. Daarbij hopen wij dat een sterk parkbeeld wordt gecreëerd in relatie met de trage wegen en het Gentboss en met een tastbare archeologische link met het verleden van de site.

In deze coronatijd heeft de sector cultuur zwaar te lijden. De opening van het cultuurhuis is in die zin een opsteker. Toch vragen wij dat in het bijzonder de kinderen en de jeugd niet uit het oog worden verloren. Cultuur en kunstenaars naar de school brengen en de samenwerking met de bib is enorm belangrijk. Niet alleen de taalontwikkeling wint er bij maar de gehele artistieke gevoeligheid en competentie van de jonge mens wordt er door aangesproken.

Weet de schepen van cultuur ondertussen welk beeld in de omgeving van het cultuurhuis wordt voorzien? Wij opteren voor een kruidentuin met een leeshoek en een aantal beeldsokkels.

Er zijn beleidspunten en acties die wij graag ondersteunen en voor andere hebben wij alternatieven. Tot slot vinden wij bij deze meerjarenplanaanpassing te weinig toekomstgerichte en vernieuwende ambities. Wij zijn niet deelachtig aan de opmaak van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan en zullen tegen stemmen.”