Aanpassing meerjarenplan gemeente mist ambitie

Op 27 december 2021, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur

De aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente is een gemiste kans om een meer ambitieuze visie te ontwikkelen. Wij zijn halfweg de legislatuur en zien dat heel wat doelstellingen en actiepunten niet zullen bereikt worden of te vrijblijvend worden ingevuld.

De tweede OCMW-antenne in de Flora komt er deze legislatuur niet meer. Ook de bouw van nieuwe klaslokalen in onze gemeentelijke bassischool wordt op de lange baan geschoven. Dit uitstelgedrag zien wij ook bij de herbestemming van de kerkgebouwen.

Het VOC (Vogelasielcentrum) heeft nog steeds geen zicht op een nieuwe locatie.

Na de toewijzing van minister Zuhal Demir van de definitieve budgetten kon de Bergwijkbrug ingereden worden. Wij waarderen de genomen flankerende maatregelen en communicatie i.v.m. omleidingen, de verkeershinder en de veiligheid tijdens deze werken. Wij lezen in de infokrant dat deze maatregelen behouden blijven en er een bevraging zou opgezet worden. Hopelijk volgen er ook een aantal commissies om de mobiliteit in Flora te evalueren.

Wat is nu de uiteindelijke planhorizon voor de dorpsrenovatie van Bottelare? Het blijft toch niet alleen bij de camera’s? Een gehele mobiliteitsvisie op het dorp moet meegenomen worden willen wij tot een duurzaam en veilig woonklimaat komen. De noodzaak aan een verdeelweg blijft als wij de verkeersleefbaarheid in Lemberge, Bottelare en Merelbeke wezenlijk willen verbeteren.

Ondanks het feit dat de gemeente heel wat taken uitbesteed zijn er toch nog personeelsleden te kort.

De afweging naar herbestemming of afstoten van een gebouw gebeurt te weinig in een algemeen en duurzaam perspectief. De verkoop van ’t Groenendal is daar een voorbeeld van.