Zorgband jaagt gebruikers poetsdienst op kosten

Op 4 november 2020, over deze onderwerpen: Welzijn

Sinds vorig jaar maakt de gemeente Merelbeke - samen met Nazareth, Laarne en Destelbergen - deel uit van de Zorgband Leie en Schelde. Ook de poetsdienst van het voormalige OCMW te Merelbeke werd in deze zorgband onder gebracht.

In de notulen van de Raad van Bestuur van die Zorgband wordt er vermeld dat vanaf 1 januari 2021 er voor het gebruik van de poetsdienst 80 euro per jaar zal moeten betaald worden voor administratieve kosten. Tot op heden was dit in onze gemeente en in Laarne en Nazareth gratis. Net zoals bij een 4-tal poetsdiensten, die we lukraak contacteerden. Enkel in de gemeente Destelbergen vroeg men een forse bijdrage van 1 euro per gepresteerd uur.

N-VA-gemeenteraadslid Rosine Van Gysegem vroeg aan de bevoegde schepen waarom er plots aan de gebruikers van de poetsdienst (een 300-tal gezinnen) zo'n hoge bijdrage zal worden gevraagd. Hij antwoordde dat de mensen hiervoor een uitgebreide service krijgen die verder gaat dan het poetsen alleen (familiehulp ed.), alsof inwoners die geen gebruik maken van de poetsdienst daar geen beroep kunnen op doen.

Wij vinden het op zijn zachts gezegd intriest dat voornamelijk aan gepensioneerden en zorgbehoevenden in Merelbeke zo'n bijdrage zal worden gevraagd. Nochtans vermeldt men in de krant van de Zorgband: “De Zorgband Leie en Schelde wenst samen betaalbare, kwalitatieve en nabije zorg aan te bieden zodat iedere bewoner in de regio de nodige ondersteuning krijgt bij het ouder worden.”

Wat men blijkbaar vergeet is dat men een euro slechts 1 keer kan uitgeven en dat dit weer een uitgave is die deze mensen niet konden voorzien.

Jammere zaak!