Waakzaamheid geboden voor sociale woningen in Merelbeke

Op 26 oktober 2023, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Op de gemeenteraad van 25 oktober 2023 waarschuwde gemeenteraadslid Guido Mortier (N-VA) voor projectontwikkelaars die de door de gemeente opgelegde sociale last, om bij elk project vanaf 10 woongelegenheden minstens 25% sociale woningen te voorzien, willen omzeilen. Schepen Pascal Rousseaux, bevoegd voor het afleveren van omgevingsvergunningen, beloofde hiervoor een juridisch sluitende oplossing te voorzien.

Bij het aanvragen van een verkavelingsvergunning of een omgevingsvergunning van enige omvang wordt door het college van burgemeester en schepenen een sociale last opgelegd, waardoor de aanvrager verplicht wordt minimum 25% sociale woningen te voorzien. De aanvrager wordt hierbij dan verwezen naar een woonmaatschappij die van de aanvrager de nodige gronden aankoopt om hierop sociale woningen te bouwen. Deze verplichting is opgenomen als een bindende bepaling in het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan van de gemeente Merelbeke. Ook dient 25 m² openbaar groen per woongelegenheid voorzien te worden.

Raadslid Guido Mortier (N-VA) had vernomen dat een projectontwikkelaar een omgevingsaanvraag voor 32 woongelegenheden had ingediend voor gronden in de Gontrode Heirweg. Deze projectontwikkelaar zou de wettelijkheid en de afdwingbaarheid van deze sociale last betwisten en niet van plan zijn deze uit te voeren.

Raadslid Guido Mortier (N-VA) had hierover volgende vragen aan het college:

Is het college hiervan op de hoogte?
Op welke manier zal het college er op toezien dat de sociale last voor de omgevingsvergunningsaanvraag alsnog zal worden ingevuld?
Wordt door de projectontwikkelaar in dit project ook minimum 25 m² per woongelegenheid openbaar groen voorzien?

Schepen Pascal Rousseaux (CD&V) antwoordde dat het gaat over een verkavelingsaanvraag voor 32 appartementen, waarbij de projectontwikkelaar akkoord gaat om aan 8 appartementen een sociale invulling te geven. Alleen is gebleken dat de tot op heden door de gemeente gevoerde procedure op wettelijke bezwaren zou kunnen stuiten. Vandaar dat in de toekomst een burgerrechtelijke samenwerkingsovereenkomst met 3 partijen (de gemeente Merelbeke, de aanvrager van de omgevings- of verkavelingsvergunning en de woonmaatschappij Dimensa) zal afgesloten worden, vooraleer de nodige vergunningen worden afgeleverd. In tegenstelling van de bepalingen van het gemeentelijk structuurplan is een dergelijke burgerrechtelijke samenwerkingsovereenkomst wel afdwingbaar bij de rechtbank. Aan de verplichting om per woongelegenheid minstens 25 m² openbaar groen te voorzien wordt eveneens ruimschoots tegemoetgekomen.

Raadslid Guido Mortier (N-VA) waarschuwde het college voor projectontwikkelaars die minder goede bedoelingen zouden hebben en zich willen onttrekken aan de sociale last, waardoor een precedent zou ontstaan voor andere projectontwikkelaars.  Desnoods kan een gemeentebestuur te allen tijde tot onteigening van gronden voor sociale huisvesting overgaan.