Verplichte gemeenschapsdienst voor langdurig werklozen in Merelbeke

Op 4 maart 2023, over deze onderwerpen: Welzijn, Werk

Op de gemeenteraad van 28 februari 2023 stelde gemeenteraadslid Guido Mortier (N-VA) voor om een verplichte gemeenschapsdienst voor langdurig werklozen in te voeren in Merelbeke. Het college beloofde hiermee in te stemmen en het voorstel ter goedkering voor te leggen op de eerstvolgende gemeenteraad van 28 maart 2023.

Er waren in december 2022 ongeveer 63.000 Vlamingen langer dan 2 jaar werkloos. Op 1 januari 2023 voerde de Vlaamse regering de ‘verplichte gemeenschapsdienst’ in om zo tot een werkzaamheidsgraad te komen van 80% van de actieve bevolking.

De gemeenschapsdienst is bedoeld als een positieve maatregel voor langdurig werkzoekenden. Langdurig werkzoekenden kunnen door gemeenschapsdienst werken aan zijn of haar competenties en terug algemene vaardigheden onder de knie krijgen. Gemeenschapsdienst is voor langdurig werkzoekenden een laagdrempelige opstart naar werk waardoor ze opnieuw kennis kunnen maken met de arbeidsmarkt. Deze maatregel heeft een positief effect op de sociale en economische situatie van langdurig werkzoekenden.  Langdurig werkzoekenden leveren op deze manier een maatschappelijke bijdrage ten overstaan van de samenleving.  Hierdoor wordt niet alleen bespaard op de werkloosheidsuitkeringen, maar komt men eveneens tegemoet aan de personeelskrapte op de arbeidsmarkt. Zo wil men langdurig werklozen die meer dan twee jaar zonder job zitten, inschakelen voor maatschappelijk relevante taken.

De Vlaamse overheid voorziet nu een opstartfinanciering voor lokale besturen die leerwerkplekken ter beschikking stellen en faciliteren. De voorwaarde is dat steden en gemeenten uiterlijk op 31 maart 2023 een projectvoorstel indienen bij Europa WSE (Werk & Sociale Economie). Deze gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden blijft wel beperkt in tijd en omvang. De prestaties bedragen minstens 32 uur per maand of 2 halve dagen per week en maximaal 64 uur per maand en dit gedurende maximaal 6 maanden.

Voor de oproep van de Vlaamse regering ‘Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen’ is een budget beschikbaar van 5 miljoen euro Europese middelen. Deze behoeven geen cofinanciering. Dit dossier wordt gefinancierd door 100% ESF -middelen (Europees Sociaal Fonds).

Het ter beschikking gestelde budget per lokaal bestuur is afhankelijk van de gekozen formule en het aantal leerwerkplekken. Na ondertekening van de projectovereenkomst door de Managementautoriteit ESF ontvangt de gemeente onder de vorm van voorschot van Europa WSE 80% van de subsidies. Het lokaal bestuur dient zich voor dit project te registreren bij Europa WSE en de aanvraag in te dienen ten laatste op 31 maart 2023. Uiterlijk op 31 december 2023 dient het lokaal bestuur aan Europa WSE te rapporteren over de output.

Schepen Daisy Poriau (Open VLD) zei dat het schepencollege op het voorstel zou ingaan voor 6 werkplekken en voor goedkeuring zou agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad van 28.3.2023, zodat de aanvraag bij Europa WSE nog tijdig zou kunnen ingediend worden.