Sluikstorten in Bottelare

Op 29 maart 2023, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Wonen en natuur

Op de gemeenteraad van 28 maart 2023 ondervroeg gemeenteraadslid Guido Mortier (N-VA) het schepencollege over een langdurig sluikstort in enkele verkrotte huisjes in de Pontstraat te Bottelare, waarvoor reeds in juli 2021 een sloopvergunning was afgeleverd door het college.

Schepen van milieu en afvalverwerking Tim Dekeukelaere (Open VLD) beloofde de eigenaar opnieuw te contacteren om het sluikstort te verwijderen en de panden te slopen tegen uiterlijk einde 2023.

Op de gemeenteraad van 22 februari 2022 bracht gemeenteraadslid Guido Mortier (N-VA) een hardnekkig sluikstort in Bottelare ter sprake.  Vandaag – één jaar later – is dit sluikstort er nog steeds.  Aan de eigenaar van de verkrotte panden werd reeds op 12 juli 2021 een omgevingsvergunning afgeleverd voor het slopen van deze verkrotte huisjes.  Tot op vandaag zijn deze huisjes nog niet gesloopt en wordt er naar hartenlust verder gesluikstort.  Vuil trekt vuil aan.

Daarom stelde raadslid Guido Mortier (N-VA) volgende vragen hierover aan het schepencollege:

Welke stappen heeft het gemeentebestuur het laatste jaar ondernomen om dit sluikstort op te ruimen?
Staat dit pand op het belastingkohier van de leegstand en/of van de verwaarloosde en/of verkrotte panden?

De bevoegde schepen Tim Dekeukelaere (Open VLD) antwoordde dat hij na de vorige tussenkomst de eigenaar had aangesproken over dit sluikstort, maar dat na de verwijdering van het afval er spoedig opnieuw weer werd gesluikstort. Vermits het om een privaat terrein ging dient de opruiming van het sluikstort niet door de gemeente te gebeuren.  De schepen zal de eigenaar opnieuw aanmanen om het sluikstort te verwijderen en de verkrotte huisjes te slopen tegen uiterlijk 31 december 2023. De schepen bevestigde nog dat de eigenaar van deze huisjes niet op het belastingkohier van verwaarloosde en verkrotte panden stond en door de afgeleverde slopingvergunning twee jaar vrijstelling van de leegstandsheffing voor 4 percelen genoot.

Raadslid Guido Mortier (N-VA) zei dat het bestuur de eigenaar ook een GAS-boete kon opleggen voor het niet onderhouden van gronden.  De schepen antwoordde dat, bij stilzitten van de eigenaar, hij zeker de politie zou sturen om hiervan proces-verbaal op te stellen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.