Open VLD, CD&V en sp.a sluiten voorakkoord om kiezers nogmaals buitenspel te zetten

Op 16 juli 2012

Bij de parlementsverkiezingen van 13 juni 2010 koos de Vlaamse kiezer overduidelijk voor de N-VA. Maar de traditionele partijen lapten de uitslag van deze verkiezingen aan hun laars en traden toe tot een regering overheerst door de Franstaligen. Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober dreigt een analoog scenario. In Merelbeke sloten de traditionele partijen een voorakkoord.

Federale regering zonder Vlaamse meerderheid

De verkiezingen in 2010 veroorzaakten een politieke aardverschuiving. N-VA peuzelde de tegenstand op en werd met 28% van de stemmen de onbetwiste nummer 1 in Vlaanderen.

Maar ondanks dat Open VLD en CD&V nadrukkelijk verklaarden nooit in een regering zonder de grote winnaar van de verkiezingen, de N-VA, te zullen stappen, vervielen ze na verloop van tijd toch in hun oude gewoonten. De lokroep van ministerposten en de druk van het koningshuis en de vakbonden deden hen toetreden tot een regering zonder de grootste Vlaamse partij. Het leidde tot een zoveelste typisch "Belgisch" compromis, een onsamenhangend akkoord zonder de noodzakelijke structurele ingrepen waarbij vooral de hardwerkende Vlaming het gelag betaalt.

Voorakkoord tussen Open VLD, CD&V en sp.a in Merelbeke

Hetzelfde liedje dreigt in Merelbeke. Uit schrik voor de N-VA en het verlies van mandaten sloten Open VLD, CD&V en sp.a een voorakkoord. Zonder het oordeel van de kiezer af te wachten, gooiden ze het op een akkoordje om zo de macht te behouden.

Het bilan is nochtans negatief. Merelbeke torst een enorme schuldenlast. Naast de hoge personeelskost vormen de vele meerkosten voor grote investeringen de reden voor deze penibele financiële situatie. Ondanks de grote financiële impact werden deze projecten onvoldoende voorbereid en opgevolgd.

Nieuwe meerderheid moet keuzes maken

Helaas lijken Open VLD, CD&V en sp.a geen conclusies te trekken uit het verleden. In de diverse programma's voor de gemeenteraadsverkiezingen zal opnieuw een lange lijst van projecten staan: sportcomplex Molenkouter, een tweede sporthal, een nieuw cultureel centrum, nieuwe voetbalterreinen in Melsen, ...

Wie eerlijk is, beseft echter dat dit alles realiseren tijdens de volgende legislatuur onmogelijk is. Tenzij men de belastingen drastisch wil verhogen. Voor de N-VA is dit onbespreekbaar. De belastingen liggen nu al ver boven het Vlaams gemiddelde.

De N-VA wil de kiezer geen rad voor de ogen draaien. Het bestuur zal een sober beleid moeten voeren. Geplande projecten zullen afgevoerd of op zijn minst uitgesteld dienen te worden.

De kiezer heeft voor 14 oktober twee opties. Ofwel kiest u voor de traditionele partijen die de democratie de mond willen snoeren en die een beleid dat ons aan de rand van de financiële afgrond heeft gebracht, zullen verder zetten ofwel opteert u voor de realistische aanpak van de N-VA. U kan het voorakkoord naar de prullenmand verwijzen. U heeft het laatste woord.