Nieuwjaarsreceptie met Jan Jambon was een succes

Op 5 februari 2017

Een kleine 200 personen zakten op 5 februari af naar de Kloosterstraat voor de nieuwjaarsreceptie van N-VA Merelbeke. De bestuursleden - bijgestaan door enkele helpende handen van N-VA Melle - zorgden voor een constante toevloed aan lekkere hapjes en verzekerden dat de glazen steeds gevuld bleven.

Velen waren natuurlijk gekomen om naar vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon te luisteren. En die ontgoochelde niet. Voor wie er niet kon bij zijn, geven we hieronder graag een korte samenvatting van de uiteenzetting over het regeringsbeleid van Jan Jambon.

"Bij het aantreden van de regering spraken we over vier werven: jobs, jobs en jobs, de pensioenen, de begroting en de veiligheid en terrorismebestrijding. Gaandeweg kwam daar asiel en migratie als prioriteit bij."

Jobs, jobs, jobs

"Het regeringsbeleid werkt. Op enkele jaren tijd kwamen er tienduizenden banen bij, zo becijferde de Nationale Bank. In tegenstelling tot vroegere regeringen - die zich al eens op de borst klopten met 40.000 nieuwe jobs - waren dat geen gesubsidieerde jobs (die dus eigenlijk door de belastingbetaler werden betaald), maar jobs in de privé. Omdat ondernemers en bedrijven weer durven investeren."

Jambon ziet daar twee redenen toe: "De indexsprong was een belangrijke stap. Eigenlijk hebben we daar aan iedereen solidariteit gevraagd door de stijging van het loon uit te stellen om zo anderen uit de werkloosheid kunnen trekken. Ook de tax shift speelt zijn rol. Het gaat hier om liefst 8 miljard: 4 miljard lagere loonkosten voor de bedrijven en 4 miljard meer koopkracht voor de mensen. Met deze en andere maatregelen heeft deze regering de loonhandicap opgebouwd sinds 1996 weggewerkt. Er blijft nog een historische handicap van voor 2016 over, waar we nu aan gaan werken. Tegelijk houden de mensen netto meer over - met correcties zodat de lage lonen meer over houden - en krijgt de economie ademruimte. Op vlak van jobs hebben we mooie dingen gedaan."

Pensioenen

"Al decennialang is geweten dat de kosten voor vergrijzing zouden ontsporen. Regering na regering deed er niets aan. Het Zilverfonds? Leeg... Deze regering heeft het heft in handen genomen en soms onpopulaire maatregelen genomen. Om de pensioenen ook voor de toekomst betaalbaar te houden, zijn er slechts twee opties: lagere pensioenen of langer werken. Wij zetten op dat tweede in. Het brugpensioen op 52 is er al uit. Stapsgewijs evolueren we ook naar een pensioenleeftijd van 66 in 2025 en 67 in 2030. Daarnaast werken we anomalieën weg in het ambtenarenpensioen zoals vervroegd pensioen met de ziektedagen. De helft van de inspanning is al geleverd. Tegen het einde van de legislatuur willen we op kruissnelheid zitten om ook aan de kinderen van vandaag later een pensioen aan te kunnen bieden."

Begroting

"Op dit punt mag de regering zich helaas iets minder op de borst kloppen. In 2016 waren er de extra kosten tegen terreur en de negatieve economische groei na de Brexit die onze begroting parten speelde. Maar desondanks moeten we toegeven dat we onze ambities vooralsnog niet konden waarmaken. Het moet beter de laatste twee jaren van de legislatuur."

Asiel en migratie

"2016 was een uitzonderlijk jaar met vooral in de eerste maanden een enorme toestroom aan asielzoekers. Theo Francken is erin geslaagd om al die mensen bed, bad en brood te geven. De vorige regeringen zijn daar nooit in geslaagd. De N-VA staat dus als geen ander voor een humaan asielbeleid met opvang voor wie dat nodig heeft.

Tegelijk staan we ook voor een kordaat uitwijzingsbeleid. Wie hier illegaal is, moet uitgewezen worden. Deze regering is er na 15 jaar onderhandelen bijvoorbeeld in geslaagd een verdrag met Marokko af te sluiten. Op die manier zijn al honderden illegale Marokkanen naar Marokko teruggestuurd. Voor dit verdrag zouden die hier gewoon in de illegaliteit blijven hangen zijn.

We mogen in elk geval stellen dat de bevolking zeer tevreden is over het asielbeleid, getuige de peilingen waarin Theo het bijzonder goed doet."

Veiligheid

Afsluiten deed minister Jambon met zijn eigen beleidsdomein. "Ik trof in het begin als minister een veiligheidsapparaat in schandalige staat aan. Na een geslaagde operatie tegen een terreurcel in Verviers nodigde de lokale politie me uit om de wapens te bezichtigen. De scherpschutters schoten al 8 jaar met geweren die na 10 jaar gebruik door de Nederlanders waren afgeschreven, de elitetroepen die binnenvielen hadden slechts één handwapen in hun uitrusting. Internationale normen voorzien er nochtans twee omdat een vuurwapen altijd kan blokkeren.

De voorbije regeringen hebben al te makkelijk bespaard op veiligheid en defensie omdat het hier toch veilig was. Deze regering heeft een inhaalbeweging gemaakt om politie, staatsveiligheid en defensie de uitrusting te geven die nodig is om tegen het kwaad in de wereld te strijden. We werven ook volop politiemensen aan.

Investeringen zullen nodig blijven om de evoluties van de vijand te volgen. Waar IS eerst met georganiseerde en getrainde cellen werkten, motiveert men nu 'lone wolfs' om krankzinnige zaken te doen. Zo krijg je mensen die met een vrachtwagen in een menigte rijden of met een machete politievrouwen aanvallen. We houden bijzonder goed in de gaten of al die Europeanen die nu met IS strijden in het Midden-Oosten - onder wie 200 Belgen - niet op een bepaald moment terug zullen worden gestuurd om hier chaos te creëren nu IS op eigen terrein steeds meer onder druk komt te staan.

Als u me dus vraagt of we nu veiliger zijn dan in 2012, moet ik u antwoorden dat het antwoord genuanceerd is, maar dat we hard werken om onze maatschappij te beschermen."

Na een donderend applaus kreeg minister Jambon een mand met Merelbeekse streekproducten mee. Wij willen de minister nogmaals hartelijk danken om even tijd te maken voor Merelbeke. Na Ben Weyts op onze nieuwjaarsreceptie van 2016 en Jan Jambon dit jaar, zal het bijzonder lastig worden om daar volgend jaar nog over te gaan. Suggesties zijn welkom!