N-VA vrijwaart Liedermeerswijk van parkeeroverlast

Op 5 juli 2013, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Sport, Wonen en natuur

N-VA Merelbeke is tijdens de gemeenteraad van dinsdag  2 juli 2013 in geslaagd de meerderheid te overtuigen om een blauwe zone te installeren in de straten rond het Liedermeerspark. Het plan om buurstad Gent met de gratis parkeerplaatsen uit de nood te helpen tijdens thuismatchen van AA Gent is zo van de baan. De buurt kan opgelucht adem halen.

De bewoners van de bedreigde wijken zakten gisteren massaal af naar de gemeenteraad om hun protest te uiten. Het punt stond aanvankelijk niet op de agenda, maar al meteen bij aanvang van de gemeenteraad vroeg onze fractieleider Rik De Vis de spoedbehandeling van ons voorstel rond deze problematiek.

De meerderheid aarzelde, maar stemde uiteindelijk in om het punt op het einde van de zitting te behandelen.

Na ons voorstel wilde de meerderheid even schorsen. Na een schorsing van anderhalf (!) uur verklaarde de burgemeester zich uiteindelijk akkoord verklaarde met de geest van ons voorstel. Dit voorstel houdt in:

• De invoering van een zone voor kort parkeren voor één uur met parkeerschijf (blauwe zone) in de Liedermeerswijk.
  • Het afsluiten van het Liedermeerspark 3 uur voor de aanvang van elke thuismatch om schade aan de parel van de Flora te verhinderen.

Het schepencollege beloofde bij haar eerstvolgende bijeenkomst een besluit te nemen waarbij de blauwe zone nog wordt uitgebreid. Daarnaast zal de parking van het Liedermeerspark worden afgesloten voor voetbalsupporters en zal in de Sluisweg een parkeerverbod en éénrichtingsverkeer gelden om te verhinderen dat auto’s terug de wijk in kunnen.

N-VA stemde tevreden in met deze belofte op enkele voorwaarden.

• Het college moet dat besluit zodra het genomen is aan ons communiceren,
  • Het voorstel zal eind augustus al worden geëvalueerd.
  • Ons eigen voorstel werd verdaagd naar de volgende gemeenteraad in september. Als blijkt dat het besluit van het college goed werkt, zal N-VA Merelbeke zijn voorstel op dat moment intrekken.

In elk geval lijkt het erop dat de bewoners van de straten rond het Liedermeerspark met dank aan de N-VA niet langer moeten vrezen voor een invasie van supporters tijdens elke thuismatch.

Intussen willen we wel graag onze buur Gent aan een oplossing helpen. Op een afstand van 4 kilometer van de voetbaltempel zijn er duizenden parkeerplaatsen op The Loop aan Flanders Expo. De inrichting van een shuttledienst zou volstaan om de parkeerproblematiek op te lossen.

De voorgeschiedenis

De meerderheid had het plan de woonwijk rond het Liedermeerspark te laten gebruiken als gratis parkeergelegenheid voor voetbalsupporters van AA Gent. Voor N-VA Merelbeke was dat meteen al bij aanvang compleet onaanvaardbaar.

Hypocriete houding en gebrek aan overleg

Ten eerste is er de hypocriete houding van het Gentse stadsbestuur van SP.A en Groen. Het nieuwe voetbalstadion is een prestigeproject voor de stad Gent. Helaas slaagt men er blijkbaar niet in om in de buurt van het stadion voldoende parkeergelegenheid te voorzien. Ze weigeren te investeren in ondergrondse parking of een parkeertoren omdat ze het openbaar vervoer en de fiets willen stimuleren, maar kijkt maar wat graag over de gemeentegrenzen heen om de verwachte parkeerdruk te torsen.

Gent keek immers naar de rustige Liedermeerswijk rond het Liedermeerspark als gratis parking voor voetbalsupporters. Die wijk ligt op slechts 1.2 km van het stadion.

De meerderheid besloot zonder ook maar enig overleg met de buurtbewoners dat de Liedermeerswijk voor voetbalsupporters gebruikt mag worden tijdens thuismatchen. Voor de 350 plaatsen die er zijn was door de politie zelfs al een parkeerplan opgesteld.

Parkeerdruk en overlast in rustige wijk

De bewoners van de rustige wijk zouden zo tweewekelijks worden geconfronteerd met heel wat hinder. Ze konden zich verwachten aan luidruchtige supporters zijn en onaangepast verkeersgedrag. Bovendien zouden de verschillende doodlopende straten voor verwarring zorgen bij de chauffeurs die de wijk niet kennen en zo gevaarlijke situaties opleveren.

Schade aan de natuur

Bovendien houdt het plan ook risico's in voor ons geliefde Liedermeerspark. Het zou niet lang duren vooraleer de voetbalsupporters beseffen dat ze een stuk kunnen afsnijden door langs het park te gaan. Het risico is niet ondenkbeeldig dat er mooie stukjes natuur sneuvelen.

En als AA Gent op zondagmiddag speelt, moesten de ouders en hun spelende kinderen dan een hele processie joelende fans aanhoren?

Er was ook op geen enkele manier naar de mogelijke schade naar de natuur gekeken. De bewoners vroegen tijdens het infomoment op 26 juni terecht of er een Milieu-effectenrapport (MER) werd opgesteld. Het gemeentebestuur moest het antwoord schuldig blijven.

Gebrekkige communicatie

Dat bewuste infomoment met de bewoners kwam er ook pas nadat de beslissing al genomen was en pas na keiharde kritiek in de pers. Dat gebeurde amper drie weken voor de eerste match in het stadion.

De gebrekkige communicatie is een constante van dit gemeentebestuur. Ook bij de hervorming van de basisschool in de Bergwegel en het afsluiten van het Koningin Fabiolapark werden de betrokkenen in het ongewisse gelaten.

Bovendien werden enkel de bewoners van de Verlorenbroodstraat uitgenodigd, terwijl de Liedermeerswijk natuurlijk ruimer is dan dat. De bewoners van de Parkstraat en andere straten zijn blijkbaar ‘quantité négligable’.

Extra kosten door inzet politie

Het parkeerverbod dat het parkeerplan voorziet handhaven, zou geen sinecure geweest zijn. Voor de eerste matchen plande de politie een inzet van 10 agenten per match. Voor een evenement waar Merelbeke niets bij wint, is dat pure verkwisting.

Gezond verstand

N-VA Merelbeke hoopt dat het gezond verstand kan zegevieren. De parkeerproblematiek van de stad Gent mag niet op de Merelbeekse bevolking worden afgewenteld. De Liedermeerswijk is een van de rustigste en groenste plekjes in de sterk verstedelijkte Florawijk. Hen om de twee weken opzadelen met honderden - soms luidruchtige - voetbalsupporters om een bevriende burgemeester te helpen is cliëntelisme van het zuiverste soort. N-VA Merelbeke zal zich stevig verzetten tegen deze manier van politiek voeren.