N-VA Merelbeke stelt gedragscode voor verkiezingen voor

Op 2 maart 2012

De N-VA Merelbeke vroeg op de gemeenteraad van 28/02/2012 alle politieke partijen de gedragscode (zie bijlage) ter gelegenheid van de gemeenteraadsverkiezingen van zondag 14 oktober goed te keuren. Het punt zal door de fractieleiders van alle partijen worden besproken.

In de code stellen we voor om geen autokaravanen en microwagens te gebruiken, om niet wild te plakken en de affiches van andere partijen niet te overplakken en om geen beledigende of kwetsende uitspraken te doen. Het belangrijkst in de code die we voorstellen is een drastische beperking van het aantal grote verkiezingsborden van meer dan een 0,5m². N-VA Merelbeke vraagt dat elke partij zich beperkt tot 10 van zulke borden.

Met deze gedragscode willen wij vooral een sobere, propere en ecologisch verantwoorde verkiezingscampagne op ons grondgebied voorop stellen. Voornamelijk door het aantal grote verkiezingsborden drastisch te beperken. De wildgroei van die borden die in verkiezingstijd steevast overal opduiken, kost heel wat papier. Bovendien verpesten ze het uitzicht van de gemeente.

Maar de code heeft ook een economische invalshoek. De financiële crisis en de stagnerende economische situatie raken alle ondernemingen en gezinnen in hun welzijn en welvaart. Ook de bestuursniveaus zullen nu en in de toekomst moeten besparen.

In deze onzekere economische tijden is een sobere verkiezingspropaganda daarom op zijn plaats en is het tezelfdertijd een  bescheiden bijdrage in de besparingen van het algemene politieke apparaat over alle partijen heen. Daarbij zetten wij ook een eerste stap naar een duurzame en ecologisch verantwoorde campagne. Een signaal dat de burger zeker zal waarderen.

Er volgde gisteren in de gemeenteraad geen stemming over onze code. De burgemeester beloofde de fractieleiders van alle partijen samen te roepen om de code te bespreken. Groen en Vlaams Belang konden zich alvast in ons voorstel vinden.