Minister Diependaele lanceert vernieuwende of experimentele lokale woonprojecten

Op 26 december 2021, over deze onderwerpen: Welzijn, Wonen en natuur

Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele lanceerde begin dit jaar een oproep voor vernieuwende of experimentele lokale woonprojecten. Na beoordeling van inzendingen van intergemeentelijke samenwerkingsprojecten, keurt de minister zes projecten goed voor een totaal investering van 900.000 euro. Ook een project van de Interlokale vereniging Wonen Leie & Schelde waar Merelbeke deel van uit maakt kan op steun rekenen.

Centraal in deze oproep staat de vernieuwende of experimentele invulling van de Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokale woonbeleid. Dit kan blijken uit de doelgroep tot wie het project zich richt, de methodologische aanpak van het project of de bevordering van de afstemming en samenwerking met andere actoren op het vlak van wonen.

Vlaams minister Diependaele: “Via projecten met een vernieuwend of experimenteel karakter kunnen intergemeentelijke samenwerkingsverbanden inspelen op specifieke lokale noden. Dergelijke projecten hebben zowel een lokale meerwaarde, maar zijn ook gewestelijk verrijkend”.

De minister keurde nu zes projecten goed, die van start gaan in 2022, en kunnen rekenen op 150.000 euro Vlaamse subsidies voor drie werkingsjaren. De Interlokale vereniging Wonen Leie & Schelde (De Pinte, Gavere, Merelbeke, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem) krijgt steun voor zijn initiatief om de energie-armoede bij sociale huurders te verminderen. Het project wil verhuurders die hun woning verhuren via een sociaal verhuurkantoor ontzorgen tijdens een energetische renovatie van de woning. Huurders van een woning via een sociaal verhuurkantoor wil ze begeleiden bij het omgaan met energie en tegelijk ook betrekken in het renovatieproces.

Matthias Diependaele: “De kennis en ervaring die de geselecteerde projecten opleveren, zal overdraagbaar zijn naar andere regio’s, of zal gedeeld kunnen worden met andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op het vlak van wonen.”