Houdt vleermuis bouw sportpark tegen?

Op 25 november 2015, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Sport

Wat bezwaarschriften, petities en negatieve adviezen niet hebben gekund in de strijd tegen een sportpark in Melsen, kan de bedreigde baardvleermuis misschien wél. Buurtbewoners hebben alvast een advocaat onder de arm genomen.

De gemeente Merelbeke wil tussen de Haerlinckstraat, de Bollaertstraat, de Warandestraat en Moelinckxveld drie voetbalterreinen met bijhorende accommodatie aanleggen. Het moet de reddingsboei worden voor voetbalclub SV Melsen die dringend nood heeft aan een nieuw onderkomen.

Twee buurtcomités stapten in 2009 reeds naar de Raad van State om het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) nietig te laten verklaren. De Raad veegde hun argumenten van tafel en de gemeente schreef het project in haar meerjarenplan in, ondanks een negatief advies van de milieuraad en kritiek van de oppositie.

Spelbreker?

Niets leek de komst van het sportpark nog te kunnen tegenhouden. Maar nu is daar ineens ... de baardvleermuis, een bedreigde diersoort die huist in de naburige Makegemse Bossen.

"Wij vragen een studie om de impact na te gaan van het sportpark op de baardvleermuis", zegt Dominique Verbelen van Natuurpunt. "Vleermuizen zijn zeer lichtgevoelig. Het zou kunnen dat de terreinverlichting op die diertjes een negatieve invloed heeft. We zijn niet tegen sport en recreatie, maar we zijn de advocaat van de natuur. Als blijkt dat er geen impact is, leggen wij ons daar bij neer."

Advocate

Enkele buurtbewoners namen intussen advocate Griet Cnudde onder de arm, bekend van haar processen tegen de Antwerpse Sinksenfoor en Tomorrowland. "De gemeente moet onderzoeken of haar plannen de habitat van de dieren niet verstoort, en dat is nog niet gebeurd", zegt Cnudde. "De gemeente heeft voorts onvoldoende alternatieven onderzocht, in functie van onder anderen mobiliteit, natuur, geluidshinder en wooncomfort. De plannen worden niet gedragen door een groot deel van de bevolking. En de gemeente moet zelf onderzoeken of het sportpark een ernstige verstoring inhoudt voor het vleermuizenbestand - daar is Europa zeer duidelijk in."

Ook oppositie tegen

Ook de oppositiepartijen N-VA en Groen zijn niet te vinden voor de plannen. "De kostprijs van het project is gigantisch, en de locatie is verkeerd", zegt Stefaan Van Hecke (Groen). "Het dossier verdeelt Melsen in tweeën. De gemeente moet alternatieven zoeken, in plaats van een mooi stuk open ruimte aan te snijden."

Ook Guido Mortier (N-VA) spuit kritiek. "Een sportpark op twee kilometer van sportpark Molenkouter is van het goede te veel. De gemeente zou het project beter schrappen, want het nieuwe rustoord ( dat veel minder gesubsidieerd wordt dan gedacht, nvdr.) maakt andere investeringen problematisch."

Sportschepen Dirk Poriau (Open VLD) wil vooral een oplossing voor de voetbalclub. "De accommodatie van SV Melsen is voorbijgestreefd en als het regent verandert het huidige voetbalpein in een modderpoel. Tegenstand zal er altijd zijn. Onteigeningen zijn er nog niet gebeurd, maar sommige grondeigenaars hebben mondeling hun akkoord gegeven, terwijl anderen dan weer niet willen verkopen. Sommige eigenaars werden onder druk gezet door buurtbewoners. We voeren het dossier zeker niet af. Maar als er alternatieven boven water komen: voor mij niet gelaten."

Bron: Lieven Van Imschoot - Het Nieuwsblad/De Gentenaar